Asiakaslehtien tavoitteiden toteutuminen - miten arvioida asiakas-lehti-investoinnin tuottoa?
Monet yritykset julkaisevat asiakaslehtiä. Näistä isoimpia
ovat esimerkiksi kuluttajille suunnatut K-ryhmän Pirkka ja S-ryhmän Yhteishyvä. Tutkimuksen mukaan kuluttajat pitävät paperista asiakaslehteä kaikkein mieluisampana yritysten tekemän kommunikoinnin muotona. Toiseksi mieluisin asiakaskommunikoinnin väline on sähköinen uutiskirje. Nämä tiedot löytyy Matti Lintulahden blogista, missä hän esittelee I.R.O:n tekemää tutkimusta
asiakaslehdistä. Asiakaslehtiä tehdään
kuluttajien lisäksi myös yritysasiakkaille. Lähes joka yrityksellä on vähintään sähköinen uutiskirje. Asiakaslehden sisältö voi vaihdella tiedon jakamisesta ja
tuotteiden esittelystä, kohderyhmää kiinnostavan ja hyödyttävän tiedon
jakamiseen.
Millaisia tavoitteita asiakaslehdillä tyypillisesti on?
Usein asiakaslehden tavoitteena on asiakassuhteen vahvistaminen,
brändin kiillottaminen tai kiinnostuksen herättäminen yrityksen tuotteisiin. Asiakaslehden avulla voidaan nostaa ihmisten
tietoisuutta yrityksestä ja sen toiminnasta. Tavoitteena on saada sekä potentiaaliset
asiakkaat kiinnostumaan yrityksestä ja sen tuotteista, että lujittaa jo
olemassa olevien asiakkaiden sidosta
yritykseen. Asiakaslehdessä voidaan myös esitellä yrityksen tuotteita ja
toimintaa. Esittelemällä asiantuntemusta ja asiakascasejä voidaan vakuuttaa
asiakkaat osaamisesta ja laadusta. Asiakaslehti on myös hyvä
brändimarkkinoimisen väline, jossa voidaan tuoda esiin niitä tekijöitä, jotka
erottelevat yrityksen kilpailijoista. Hyvin tehtynä asiakaslehti nostaa
asiakkaan lojaalisuutta ja vähentää hänen aikeitaan vaihtaa kilpailijalle. Asiakaslehden
avulla voidaan ylläpitää asiakassuhdetta ja lujittaa sitä antamalla hyödyllistä
tietoa asiakkaalle. Olennaista kaikille näille tavoitteille on aikaansaada
jokin muutos verrattuna tilanteeseen, missä asiakaslehteä ei ole. Alla
yhteenveto tyypillisistä tavoitteista
Kuva 1
Tehokkaiden asiakaslehtien tavoitteita
Tavoitteiden asettaminen ohjaa toiminnan suunnittelua
Tavoitteiden miettiminen on olennaista siksi, että ne ohjaavat
toimintaa tuloksellisempaan suuntaan. On huomattavasti helpompaa suunnitella
lehteä ja muutakin markkinointia, kun on selvillä mikä on tärkeää. Pohdinnassa
voi käyttää apuna MIRA-TAVOITE metodia:
Kun muokkaa tavoitteita mitattaviksi, ne samalla
konkretisoituvat. Tämän jälkeen on helppo suunnitella sisältö sellaiseksi, että
tavoitteet toteutuvat.
Asiakaslehti investointina
Asiakaslehtien tekemiseen ja jakamiseen menee paljon aikaa,
rahaa ja vaivaa. Miten hyvin niiden tavoitteet toteutuvat? Puhtaasti musta-tuntuu-periaatteella
asiaa tarkastellessa voidaan päätyä monenlaisiin johtopäätöksiin. Esimerkiksi Katleena
Kortesuo tarkastelee omaa käyttäytymistään ja arvioi sen perusteella
railakkaassa kirjoituksessaan asiakaslehtien olevan turhaa rahanmenoa. Tämä ei kuitenkaan ole
koko totuus, sillä tutkimuksen otos (yksi henkilö) on melko pieni,
asiakaslehtiä on monenlaisia ja monet vaikutukset ovat alitajuisia, eikä
henkilö itse pysty niitä arvioimaan.
Asiakaslehtien vaikuttavuutta voidaan parhaiten tutkia
vertailemalla sellaisten asiakkaiden käyttäytymistä, kenelle lehti tulee ja
kenelle ei tule. Näiden vertailtavien asiakasryhmien tulisi olla identtiset ja riittävän
suuret. Käytännössä tämä ei kuitenkaan yleensä ole mahdollista, sillä yleensä
asiakaslehti joko lähetään kaikille asiakkaille tai lähetetään vain
”paremmille” asiakkaille. Lisäksi käyttäytymistä pitäisi pystyä mittaamaan ja tarkkailemaan
ostokäyttäytymistä todella pitkällä aikavälillä.
Käytännössä usein ainoa tapa arvioida onko asiakaslehteen
sijoitettu rahasumma investointina kannattava on tehdä kyselytutkimus. Investoinnin
arvioiminen ilman tutkimuksen tekemistä olisi hankalaa, koska tyypillisesti
asiakaslehdillä on monenlaisia tavoitteita, kuten yllä jo lueteltiinkin. Miration Tehokas asiakaslehti- tutkimuksen suunnittelussa lähdetään liikkeelle siitä,
mitkä ovat asiakaslehdelle asetetut tavoitteet. Miratio voi myös auttaa
tarvittaessa muotoilemaan tavoitteita. Tavoitteiden määrittämisen jälkeen
Miratio rakentaa mittarit asiakaslehden tavoitteille. Tutkimuksessa keskitytään
selvittämään mitattavien asioiden toteutumista ja selvitetään lisäksi useita
muita tekijöitä. Lue lisää Miration Tehokas asiakaslehti- tutkimuksesta.
Tutkimuksen tekemisen jälkeen investoinnin kannattavuutta voi pohtia
kun tietää minkä verran asiakaslehti auttaa tavoitteiden saavuttamisessa. Mietitään
esimerkiksi ostohalukkuutta. Kaikista ”ostohalukkaista” ostaa käytännössä jokin
tietty määrä, esimerkiksi 20%. Jos tutkimuksessa
saadaan selville, että asiakaslehti lisää kaksinkertaistaa ostohalukkuuden,
niin myös ostavien asiakkaiden määrä kaksinkertaistuu. Toisin sanoen ilman
asiakaslehteä ostohalukkaita on (esimerkiksi) 10kpl (0staa 2kpl) ja asiakaslehden
kanssa ostohalukkaita on 20 kpl (ostaa 4kpl). Kattaako lisääntynyt myynti ja
pitkänaikavälin asiakassuhteen tuotto-odotukset asiakaslehden kustannukset?
Mietitään toista tilannetta, missä asiakaslehden tavoitteena on vain ja
ainoastaan brändin kiillottaminen (perustuu joko dataan tai uskomukseen siitä,
että parantunut brändi lisää myyntiä pitkällä aikavälillä). Jos tutkimuksessa
saadaan selville, ettei asiakaslehti juurikaan vaikuta brändimielikuvaan tai
vaikuttaa ihan vähän, ei investointi tunnu kovinkaan järkevältä. Yllä olevat esimerkit koskevat tilannetta
missä asiakaslehdelle on vain yksi tavoite. Oikeasti asiakaslehdellä on toki
muitakin tavoitteita ja analyysi on silloin mutkikkaampi. Investoinnin
kannattavuuden arviointi pähkinänkuoressa eri vaiheissa:
Kommentit
Lähetä kommentti