Punainen vaate mainonnassa
(Kuvan on
ottanut Gualberto107 at FreeDigitalPhotos.net)
Punainen on mainostajan kannalta kiinnostava väri. Punainen
on voimakas väri, mikä huomataan helposti ja sillä on muitakin hyviä
ominaisuuksia. Punainen esimerkiksi liittyy selkeästi jouluun ja rakkauteen.
Toisaalta punainen on vaaran väri (liikennevalot, veri, varoitusvalot) ja
epäonnistumisen väri (kirjoitusten korjaaminen punakynällä), mikä ei
välttämättä herätä positiivisia mielikuvia. Kun ihminen pukee punaista ylleen,
nämä punaisen eri ominaisuudet siirtyvät osaksi hänen ulkoista olemustansa.
Useissa tutkimuksissa on huomattu, että punaisen vaatteen käyttämisellä
hämmästyttävän suuri vaikutus kanssaihmisiin.
Pelottava punainen
Urheilussa
on todettu, että punaisen vaatteen käyttäminen lisää käyttäjän itsevarmuutta ja
heikentää vastustajan suoritusta (Velden et al. (2012)[i]).
Useissa urheilulajeissa punaiseen pukeutuminen lisää voittamisen
todennäköisyyttä (Hill & Barton (2005)[ii],
Attrill et al. (2008)[iii],
Piatti et al. (2012)[iv]). Jopa kasinolla
pelaamisessa on todettu olevan merkitystä pelimerkkien väreillä. Velden et al. (2012)[v]
totesivat, että jos pelaa punaisilla pelimerkeillä vastustajan luovuttamisen
todennäköisyys on kolminkertainen muun värisillä pelimerkeillä pelaamiseen verrattuna. Punaiseen pukeutuneen vastustajan vaikutus ei koske pelkästään urheilua. Narayanan (2009)[vi]
tutkimuksen mukaan punaiseen paitaan pukeutuneet miesneuvottelijat
voittavat neuvottelun todennäköisemmin kuin valkoiseen paitaan
pukeutuneet.
Punaisen pelottava vaikutus on osin biologinen: sillä on
pisin aallonpituus, minkä takia ihminen havaitsee sen väreistä helpoimmin.
Tuntuu myös biologisesti loogiselta pelätä veren väriä. Osin punaisen pelottava
vaikutus on kulttuurisesti opittua (liikennevalot, varoitusvalot jne.) Kun
vastustaja käyttää punaista, ihminen kokee olonsa uhatuksi:
”Pelottava punainen”
maalivahtitesti (Greenlees et al (2008)[vii])
Jalkapallomaalivahdit
tarkkailivat videoita erilaisista hyökkääjistä. Hyökkääjille vaihdettiin
digitaalisesti punaisia tai valkoisia pelipaitoja päälle. Maalivahdit pitivät
todennäköisimpänä, että punaiseen pukeutuneet tekevät maalin kuin valkoiseen
pukeutuneet.
Punaisen
käyttämiseen pelkomarkkinoinnin apuna, on todettu toimivan ainakin
rokotemainoksissa: Gerend & Siasin (2009)[viii]
testin mukaan rokotusmainoksissa punainen väri (pelottelu) toimi paremmin kuin
harmaa väri. Punainen väri liittyy myös epäonnistumiseen. Erään tutkimuksen
mukaan tutkimuksen mukaan ihmiset liittivät punaiseen paljon epäonnistumiseen
liittyviä sanoja ja kontrastina olleeseen vihreään onnistumiseen liittyviä
asioita (Moller et al. (2009)[ix]).
Punaisen on jopa todettu heikentävän älyllistä suoritusta (Elliot & Maier (2007)[x]). Tästä on myös
olemassa kiinnostava testi:
”Tyhmentävä punainen” älykkyystesti (Maier
et al. (2008)[xi])
Älykkyystestiin menevät ihmiset jaettiin sattumanvaraisesti kahteen
ryhmään. Osa ihmisistä saivat punaisen viestin ennen testiin vastaamista,
osalla viesti oli valkopohjainen. Punaisen viestin saaneet suoriutuivat
testistä selkeästi heikommin kuin muut.
Romanttinen punainen
Punainen väri on myös romantiikan ja rakkauden väri. Kiinnostavaa
kyllä punaisen vaatetuksen ”romantic red -effect” toimii vain miehiin.
Tutkimusten mukaan punainen vaatetus (tai kuvan taustaväri) lisää naisen
viehättävyyttä ja seksikkyyttä miehen silmissä, mutta ei sillä ei ole
vaikutusta naiskatsojiin (Elliot & Niesta (2008)[xii]
ja Schwarz & Singer (2013)[xiii]).
Tästä on muutamia kiinnostavia testejä:
”Romanttinen punainen” nettideittitesti
(Gueguen & Jacob (2012)[xiv]):
Testissä luotiin naisille kuvallisia
profiileja nettideittipalstoille. Heidän paitansa väriä muuteltiin: mukana
punainen, musta, valkoinen, keltainen, sininen ja vihreä paita. Testissä
selvisi, että jos nainen pukeutuu punaiseen nettideitti-ilmoituksessa,
hän saa huomattavasti enemmän vastauksia, kuin jos hän pukeutuu mihin tahansa
muuhun väriin.
”Romanttinen punainen”
liftaritesti (Guéguen (2012)[xv]):
Noin parikymppiset naiset testasivat erilaisia t-paidan värejä
liftatessaan. Heillä oli eri testikerroilla musta, valkoinen, punainen,
sininen, vihreä tai keltainen paita. Testissä selvisi, että naisliftaajan t-paidan väri
vaikuttaa siihen pysähtyykö miesautoilija tarjoamaan hänelle kyytiä vai ei.
Punaisella paidalla saa selvästi eniten kyytejä. Naisautoilijoiden
pysähtymiseen ei naisliftarin paidan värillä ollut merkitystä.
Punainen vaatetus ei kuitenkaan vaikuta miehen arvioon
naisen mukavuudesta, ystävällisyydestä tai älykkyydestä, ainoastaan
viehättävyys lisääntyy punaisen vaatetuksen myötä. Vaikutus oli samanlainen kaikenikäisillä
miehillä. Miehet eivät olleet tietoisia tästä vaikutuksesta, sen sijaan naiset
ovat ainakin alitajuisesti tietoisia punaisen vaatetuksen vaikutuksesta miehiin.
Elliot et al (2013)[xvi] tekemässä testissä osoitettiin,
että yli 2/3 naisista, jotka odottavat tapaavansa haastattelussa viehättävän tai
vaikutusvaltaisen miehen, valitsevat päälleen punaista vihreän tai sinisen
sijaan. Sen sijaan yli puolet naisista, jotka odottivat tapaavansa “tavallisen”
miehen tai millaisen hyvänsä naisen, valitsivat vihreän tai sinisen paidan
punaisen sijaan.
Alla olevassa kuviossa on yhteenveto punaisen vaikutuksista
sekä käyttäjälle että katsojille:
Punainen vaate mainonnassa
Mainostajan kannalta ajateltuna yllä esiteltyjä tuloksia voisi
soveltaa seuraavasti:
- Jos mainostat naisen viehätysvoimalla tuotetta miehille, pue mainoksen nainen punaiseen
- Jos oletat mainoksen yleisönä olevien naisten samaistuvan mainoksen naiseen, pue hänet punaiseen. (Tämä perustuu ideaan, että kuluttajille muodostuu assosiaatio tuotteesta ja itsevarmuudesta. )
- Jos käytät pelottelumainontaa, punainen toimii hyvin.
- Jos haluat, että kuluttajat harkitsevat tarkkaan mainostamaasi asiaa, vältä punaista.
Mainoksissa käytetyillä väreillä on paljon vaikutusta siihen
miten hyvin mainos huomataan ja miten se toimii. Värien tehokas käyttäminen ei
kuitenkaan ole mitenkään ihan yksiselitteistä. Niiden käytössä tulee ottaa
huomioon monta asiaa: 1.) Eri ihmiset pitävät eri väreistä, 2.) Tietyt värit
huomataan paremmin kuin toiset, 3.) Ihmisten mielestä tiettyihin tavaroihin
sopii tietyt värit, muut ovat ”vääriä”, 4.) Värit vaikuttavat ihmisten
mielialaan, ostohalukkuuteen ja käyttäytymiseen, 5.) Värit luovat tuotteille
ominaisuuksia, brändäävät niitä omalta osaltaan. Näitä aiheita käsitellään tässä blogissa myöhemmin.
[i] Velden, Ten
& Femke S. & Baas, Matthijs & Shalvi, Shaul & Preenen, Paul
T.Y. & De Dreu, Carsten K.W. (2012): “In competitive interaction displays
of red increase actors' competitive approach and perceivers' withdrawal”, Journal
of Experimental Social Psychology, Volume 48, Issue 5, September 2012, Pages
1205–1208
[ii] Hill, Russell A. &
Barton, Robert
A. (2005): “Psychology: Red enhances human performance in contests”, Nature 435, 293 (19 May 2005)
[iii] Attrill, Martin J. &
Grestya, Karen A. &. Hillb, Russell A & Barton, Robert A. (2008): “Red
shirt colour is associated with long-term team success in English football”,
Journal of Sports Sciences, Volume 26, Issue 6, 2008 pages 577-582
[iv] Piatti, Marco
& Savage, David A. & Torgler,
Benno (2012): “The red mist? Red shirts,
success and team sports”, Sport in Society: Cultures, Commerce, Media, Politics,
Volume 15, Issue 9, 2012
[v] Velden, Ten
& Femke S. & Baas, Matthijs & Shalvi, Shaul & Preenen, Paul
T.Y. & De Dreu, Carsten K.W. (2012): “In competitive interaction displays
of red increase actors' competitive approach and perceivers' withdrawal”, Journal
of Experimental Social Psychology, Volume 48, Issue 5, September 2012, Pages
1205–1208
[vi] Narayanan,
Jayanth (2009): When negotiators sees red”, 22nd Annual IACM Conference National University of Singapore (NUS) Paper
[vii] Greenlees, Iain & Alex Leyland & Richard
Thelwell & William Filby (2008) Soccer penalty takers' uniform colour and
pre-penalty kick gaze affect the impressions formed of them by opposing
goalkeepers. Journal of Sports Sciences 26:6, 569-576
[viii] Gerend, Mary A. &
Sias, Tricia (2009): “Message framing and color priming: How subtle threat cues
affect persuasion”, Journal of Experimental Social Psychology, Volume 45, Issue
4, July 2009, Pages 999–1002
[ix] Moller, Arlen C. &
Elliot, Andrew J.& Maier, Markus A. (2009): “Basic hue-meaning associations”,
Emotion, Vol 9(6), Dec 2009, 898-902. doi: 10.1037/a0017811
[x] Elliot, Andrew J. &
Maier, Markus A. (2007): “Color
and Psychological Functioning”, Current Directions in
Psychological Science October 2007 vol.
16 no. 5 250-254
[xi] Maier, Markus A.& Elliot
, Andrew J. & Lichtenfeld, Stephanie
(2008): “Mediation of the Negative Effect of Red on Intellectual Performance”, Pers Soc Psychol Bull November 2008 vol. 34 no. 11 1530-1540
[xii] Elliot, Andrew J.
& Niesta, Daniela (2008): “Romantic
red: Red enhances men's attraction to women”, Journal of Personality and Social
Psychology, Vol 95(5), Nov 2008, 1150-1164.
[xiii]
Schwarz, Sascha & Singer, Marie (2013): ” Romantic red revisited: Red
enhances men's attraction to young, but not menopausal women”, Journal of
Experimental Social Psychology
Volume 49, Issue 1, January 2013, Pages 161–164
[xiv] Guéguen, N. and Jacob, C.
(2012), Color and cyber-attractiveness: Red enhances men's attraction to
women's internet personal ads. COLOR RESEARCH &
APPLICATION
[xv] Guéguen, Nicolas (2012): “Color and women hitchhikers'
attractiveness: Gentlemen drivers prefer red”; COLOR
RESEARCH & APPLICATION, Volume 37, Issue 1, February 2012, Pages: 76–78,
[xvi] Elliot, Andrew J. & Greitemeyer, Tobias & Pazda, Adam D. (2013):
“Women's use of red clothing as a sexual signal in intersexual interaction”, Journal
of Experimental Social Psychology, Volume 49, Issue 3, May 2013, Pages 599–602
Kommentit
Lähetä kommentti