Kumpi toimii paremmin: Tunteeseen vetoava mainonta vai järkeen vetoava mainonta?
Sekä tunteeseen että järkeen vetoavaa mainontaa voidaan
perustella hyvillä argumenteilla. Tunteita herättävä mainonta kiinnittää
huomiota ja saa meidät pitämään tuotteista. Järkeen vetoava mainonta antaa
meillä hyviä syitä ostaa tuote. Monille on tärkeää, että ostopäätöksen pystyy
perustelemaan jälkikäteen (katso lisää). Toisaalta
monissa tutkimuksissa on todettu(mm. Mutanen(2007)[i] ja Chaudhuri (1996)[ii]), että tunteet
ovat tärkeitä mainosten toimimisen kannalta. Mutanen (2007) kertoo neurotutkimuksesta,
jossa oli 43 mainosta ja 400 kuluttaa. Tutkimuksessa selvisi, että mainokset,
jotka eivät herättäneet tunteita, eivät toimineet juuri lainkaan. Tunteita
herättävät mainokset sen sijaan muuttivat suhtautumista brändiin selvästi
suosiollisemmaksi. Chaudhurin (1996) tekemässä tutkimuksessa
oli 240 mainosta aikakauslehdistä.
Tutkimuksen mukaan mainoksen herättämillä tunteilla oli suuri vaikutus
mainoksen suostuttelukykyyn. Positiiviset tunteet (onnellinen, ylpeä, toiveikas)
vaikuttivat positiivisesti. Sen sijaan negatiivisesti brändin arviointiin vaikuttivat
kielteiset tunteet (viha, inho, kateus).
Mikään ei estä laittamasta mainokseen molempia elementtejä
jolloin mainos vetoaa sekä tunteeseen että järkeen. Tämä on Ryynäsen (2007)[iii] mukaan
fiksua, nimittäin jos mainonnassa on molempia elementtejä ne käynnistävät
kuluttajassa useita päällekkäisiä suostuttelun prosesseja. Eli siis on
tehokkaampaa, jos mainokset vetoavat sekä tunteeseen, että järkeen. Testasin
tätä väitettä tutkimieni suoramainosten parissa. Luokittelin MIRA tietopankissa
olevat mainokset subjektiivisesti kahteen kategoriaan: mainokset jotka vetoavat
tunteeseen tai mainokset jotka vetoavat järkeen. Kolmas ja neljäs kategoria
syntyivät vähän vahingossa, sillä osaa mainoksista oli vaikeaa luokitella,
koska ne sisälsivät molempia tai eivät oikein kumpaakaan. Näyttää siltä, että
tehokkaassa mainoksessa on ainakin tunteisiin vetoava elementti, mutta ei
haittaa jos siinä tarjotaan myös rationaaliset ostoperusteet:
PS. Syy sille miksi tehokkaan mainoksen kannattaisi vedota sekä tunteeseen, että järkeen löytyy aiemmin kirjoittamastani blogista "Tunteiden käyttö päätöksenteossa".
PS2. Yritykseni Miratio auttaa yrityksiä tehostamaan markkinointiaan ja ymmärtämään asiakkaittensa käyttäytymistä. Teemme sekä tutkimuksia, koulutuksia että konsultointia. Katso lisää tästä.
PS2. Yritykseni Miratio auttaa yrityksiä tehostamaan markkinointiaan ja ymmärtämään asiakkaittensa käyttäytymistä. Teemme sekä tutkimuksia, koulutuksia että konsultointia. Katso lisää tästä.
[i] Mutanen, Annikka (2007): Osta-nappulaa
etsimässä, Tiede-lehdessä 3/2007, nettisivuilla 14.03.2007
[iii] Ryynänen, Toni
(2007): ”Kuinka mainonta suostuttelee? Teoreettisia suuntauksia sekä kuluttajan
suostuttelun suhteita”, teoksessa toim. Visa Heinonen ja Jukka Kortti:
Vaikuttamista ja valintoja - monitieteisiä näkökulmia mainontaan ja
kulutukseen,
Kommentit
Lähetä kommentti