Ostaako asiakas jos häntä vähän kehottaa vai siitä huolimatta?
Toimintakehotteet markkinoinnissa
Mainonnan gurut painottavat toimintakehotteen tai
toimintaohjeen (call to action) merkitystä mainoksissa ja ilmoituksissa. Toimintaohjeilla
poistetaan epävarmuutta siitä mitä pitäisi tehdä, jos esimerkiksi halutaan,
että ihmiset tilaa heitä voi ohjeistaa sanomalla ”tilaa heti”. Kirjekuoren
päälle voi kirjoittaa ”avaa heti”, jotta saadaan ihmiset avaamaan kuoren.
Ohjeet tuntuvat aika naiveilta ja osin ärsyttäviltä, ihmiset eivät yleisesti
ottaen pidä siitä, että heitä käskytetään. Toimintakehotteilla on siis hyviä
ominaisuuksia (auttaa päättämään, selkeyttää mitä pitää päättää) ja huonoja
ominaisuuksia (saattaa ärsyttää). Parhaimmillaan toimintakehotteet ohjaavat
asiakkaita tekemään suotuisia päätöksiä ja huonoimmillaan torjuvat heitä.
Onko toimintakehotteista hyötyä
Minua alkoi kiinnostamaan pitääkö tosiaan paikkansa, että
ihmiset eivät tilaa tuotetta, ellei siihen erikseen kehoteta. Olen tutkinut
noin 300 mainoskampanjaa ja koonnut tiedot MIRA-tietopankkiin. Kampanjoista 39
kpl sisälsi selkeän toimintakehotteen. Tulokset toimintaohjeen suhteen
näyttivät aluksi ristiriitaisilta:
- 1. ) Kampanjat joissa ei ollut lainkaan
toimintakehotetta menestyivät paremmin kuin kampanjat, joissa oli
toimintakehote.
- 2. ) Kampanjat, joissa oli suuri toimintakehote
menestyivät paremmin kuin kampanjat joissa oli pieni tai keskisuuri kehote.
Yllä olevista tuloksista ei voi suoraviivaisesti päätellä
oikein mitään. Tarkastellaan toimintakehotteiden sisältöä seuraavaksi.
Suoramainoskirjekuoren tai esitteen kannessa ollut teksti ”Avaa heti” tuntui
olevan toimiva ohje. Se ei ilmeisestikään ärsytä monia.
Sen sijaan ”Tilaa” –kehote tuntui laskevan tehoa, kun taas
”Tutustu” oli melko neutraali. On huomioitavaa, että testattuja kampanjoita oli
melko vähän (39kpl). En suosittele, että tämän perusteella luovut
toimintakehotteesta. Mutta siihen
kannattaa kiinnittää huomiota, millainen ja missä kohtaa.
Testaa itse – saat suklaalevyn
Oikea tapa testata sen toimivuutta on tehdä kampanjasta
muutama eri versio, jossa muuttaa ainoastaan toimintakehotetta. Testaa esim.
kolmea ryhmää: ei kehotetta, pehmeä kehote (tutustu tms.) ja kova kehote
(osta/tilaa tms.). Lähetä joka versiosi tasaisesti kaikille kohderyhmille ja
laita niihin erillinen kuponki, koodi, puhelinnumero tms. jotta voit seurata
tuloksia.
Jos lähetät testituloksesi minulle, saat vastalahjaksi
Fazerin suklaalevyn. Voimme sopia saako tuloksia käyttää julkisesti siten, että
yrityksesi nimi mainitaan vai anonyymisti siten, että tulokset ovat siltä osin
julkisia mistä ei yritystäsi tai sinua voida tunnistaa. Lähetän suklaalevyn
kahdelle ensimmäiselle tietonsa jakaneelle.
Millainen on hyvä toimintakehote
Janne Koskivuorenmukaan (Creablogi 29.4.2013) hyvä toimintakehote erottuu muusta sisällöstä, on
selkeä ja houkutteleva ja liittyy asiayhteyteen. Nettisivuilla olevien
toimintakehotteiden suunnitteluun saa hyviä ohjeita Jacob Cuben blogista SmashingMagazinesta. Myös Michael Aagaard antaa hyviä ohjeita ja sanoo, että
nettisivuilla olevien painikkeiden tehtävä on opastaa mistä tilaan ja myös
vastata kysymykseen miksi tilaisin. Sivuilla annetaan myös hyviä vinkkejä
painikkeiden ulkoasuun.
Kommentit
Lähetä kommentti