perjantai 10. lokakuuta 2014

Mainonnan optimaalinen ajoitus

Milloin suoramainos, tekstiviesti tai sähköpostimainos pitäisi olla vastaanottajalla, jotta mainonnan teho olisi mahdollisimman suuri? Vaikka optimaaliseen ajankohtaan vaikuttaa eniten tuoteryhmä, kampanjan idea ja sesongit, voitanee joitain yleistyksiä aiheesta silti esittää.

Mainontaa aamulla, päivällä vai sittenkin illalla  


Monet ihmiset suunnittelevat aamulla päivän ostoksia ja ohjelmaa muutenkin. Onkin siis argumentoitu, että aamut olisivat hyvää aikaa tarjousmainonnalle ja muistuttavalle mainonnalle. Aamulla tuleva mainonta sanomalehdessä, radiossa ja televisiossa tulee siis otolliseen aikaan. Aamulla ihmiset lukevat tyypillisesti myös sähköposteja. Sähköposteja on toisaalta tuohon aikaan paljon, joten viesti voi hukkua sinne. Experianin (2012)[1] tutkimuksen mukaan sähköpostimainoksia avataan suhteessa eniten saaduista mainoksista illalla kahdeksan ja puoliyön välillä. Tuolloin mainoksia avattiin huomattavasti enemmän kuin muulloin. Muissa ajankohdissa ei ollut merkittäviä eroja. Ehkä ilta sopii paremmin sellaisten mainosten suunnitteluun, joilla ei ole niin kiirettä. Jotkut yritykset käyttävät aikaa, jolloin kuluttaja on antanut luvan markkinointiin hyvänä signaalina siitä, että hän on tuolloin koneen ääressä.

Minä viikonpäivänä mainonta tehoaa


Usein kuulee sanottavan, että maanantai on huono aika mainoksille, koska silloin viikko on vasta käynnistymässä. Perjantaikaan ei ole hyvä, koska silloin osa on jo lähdössä viikonlopun viettoon. Toisaalta Dietz (2013b)[2] on esittänyt argumentin perjantain puolesta. Hänen mukaansa ihmisillä on tapana viikonloppuna käydä läpi viikon aikana tullut posti, jolloin perjantaina tullut on pinon päällimmäisenä.

Miration MIRA-tietopankin mukaan kaikkein suurimmat pullit suoramainonnasta olivat keskiviikkoisin. Osoitteellisilla indeksi oli 123 ja osoitteettomilla 138. Toisaalta, monissa kaupungeissa ilmaisjakelulehdet jaetaan myös keskiviikkona, ja sillä voi olla vaikutusta. En tosin osaa sanoa mihin suuntaan.

Sähköposteja sen sijaan avattiin eniten viikonloppuna Experianin (2012)[3] tutkimuksen mukaan. Niitä myös tuli viikonloppuna vähiten, jolloin joukosta on helpompi erottua. Ihmiset saattavat viikonloppuna myös olla leppoisammassa ja otollisemmassa mielentilassa kuin viikolla. Tähän samaan ajatteluun perustuu myös sunnuntain paksut sanomalehdet. Ihmiset lukevat lehteä ja siinä olevia mainoksia eniten silloin kun heillä on siihen aikaa.

Mainosta tehokkaasti kuukauden loppupuolella


MIRA-tietopankin mukaan loppukuu on selvästi parempi ajankohta suoralle kuin kuukauden keskikohta. Alkukuu on kaikkein heikoin. Voisikohan ilmiön selityksenä on, että loppukuusta palkkapäivä lähestyy ja alkukuusta se loittonee.


Mihin aikaan vuodesta


MIRA-tietopankin mukaan eri kuukausien välillä on suuria eroja. Erot riippuvat tietysti myös
mainostettavan tuotteen sesongeista ja kilpailijoiden toiminnasta. Yleisesti ottaen arvelisin, että tammikuu ja elokuu liittyvät uuden kauden aloittamiseen ja olisivat siten psykologisesti hyviä aikoja uusille hankinnoille. Toisaalta tammikuuta heikentää monet silloin tulevat laskut ja joulun aikana kasaantuneet luottokorttilaskut. Joulu-marraskuu on hyvää aikaa kaikille joululahjaksi sopiville tuotteille. Tosin mainoksia ei kannata lähettää liian lähellä lomia. Ennen lomaa ihmiset ovat kiireisiä ja loman jälkeen vasta aloittelevat arkea.

Toimivimmat kuukaudet riippuvat varmaan paljon sesongista ja itse tuotteesta. Lue lisää pohdintaa mainonnasta tammikuussa, tai joulukuussa, kesäkuussa ja syyskuussa. Sähköpostimainonnan ajoituksesta lisää löytyy tästä.





[1] An Experian Marketing Services benchmark study, Quarterly Email Benchmark Study, Q4 2012 — October, November, December http://www.experian.com/assets/cheetahmail/white-papers/email-marketing-quarterly-benchmark-study-q4-2012.pdf
[2] Dietz, Mike (2013b): ” Maximize Value with These Effective Direct Mail Techniques”, IWCO Direct Blog 12.6.2013, http://www.iwco.com/blog/
[3] An Experian Marketing Services benchmark study, Quarterly Email Benchmark Study, Q4 2012 — October, November, December http://www.experian.com/assets/cheetahmail/white-papers/email-marketing-quarterly-benchmark-study-q4-2012.pdf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti