Mainonnan optimaalinen ajoitus
Milloin suoramainos, tekstiviesti tai sähköpostimainos
pitäisi olla vastaanottajalla, jotta mainonnan teho olisi mahdollisimman suuri?
Vaikka optimaaliseen ajankohtaan vaikuttaa eniten tuoteryhmä, kampanjan idea ja
sesongit, voitanee joitain yleistyksiä aiheesta silti esittää.
Mainontaa aamulla, päivällä vai sittenkin illalla
Monet
ihmiset suunnittelevat aamulla päivän ostoksia ja ohjelmaa muutenkin. Onkin
siis argumentoitu, että aamut olisivat hyvää aikaa tarjousmainonnalle ja
muistuttavalle mainonnalle. Aamulla tuleva mainonta sanomalehdessä, radiossa ja
televisiossa tulee siis otolliseen aikaan. Aamulla ihmiset lukevat
tyypillisesti myös sähköposteja. Sähköposteja on toisaalta tuohon aikaan
paljon, joten viesti voi hukkua sinne. Experianin (2012)[1]
tutkimuksen mukaan sähköpostimainoksia avataan suhteessa eniten saaduista mainoksista
illalla kahdeksan ja puoliyön välillä. Tuolloin mainoksia avattiin
huomattavasti enemmän kuin muulloin. Muissa ajankohdissa ei ollut merkittäviä
eroja. Ehkä ilta sopii paremmin sellaisten mainosten suunnitteluun, joilla ei
ole niin kiirettä. Jotkut yritykset käyttävät aikaa, jolloin kuluttaja on
antanut luvan markkinointiin hyvänä signaalina siitä, että hän on tuolloin
koneen ääressä.
Minä viikonpäivänä mainonta tehoaa
Usein
kuulee sanottavan, että maanantai on huono aika mainoksille, koska silloin
viikko on vasta käynnistymässä. Perjantaikaan ei ole hyvä, koska silloin osa on
jo lähdössä viikonlopun viettoon. Toisaalta Dietz (2013b)[2]
on esittänyt argumentin perjantain puolesta. Hänen mukaansa ihmisillä on tapana
viikonloppuna käydä läpi viikon aikana tullut posti, jolloin perjantaina tullut
on pinon päällimmäisenä.
Miration MIRA-tietopankin mukaan kaikkein suurimmat pullit suoramainonnasta olivat
keskiviikkoisin. Osoitteellisilla indeksi oli 123 ja osoitteettomilla 138.
Toisaalta, monissa kaupungeissa ilmaisjakelulehdet jaetaan myös keskiviikkona,
ja sillä voi olla vaikutusta. En tosin osaa sanoa mihin suuntaan.
Sähköposteja sen sijaan avattiin
eniten viikonloppuna Experianin (2012)[3]
tutkimuksen mukaan. Niitä myös tuli viikonloppuna vähiten, jolloin joukosta on
helpompi erottua. Ihmiset saattavat viikonloppuna myös olla leppoisammassa ja
otollisemmassa mielentilassa kuin viikolla. Tähän samaan ajatteluun perustuu
myös sunnuntain paksut sanomalehdet. Ihmiset lukevat lehteä ja siinä olevia
mainoksia eniten silloin kun heillä on siihen aikaa.
Mainosta tehokkaasti kuukauden loppupuolella
MIRA-tietopankin mukaan loppukuu on selvästi parempi ajankohta suoralle kuin
kuukauden keskikohta. Alkukuu on kaikkein heikoin. Voisikohan ilmiön
selityksenä on, että loppukuusta palkkapäivä lähestyy ja alkukuusta se
loittonee.
Mihin aikaan vuodesta
MIRA-tietopankin
mukaan eri kuukausien välillä on suuria eroja. Erot riippuvat tietysti myös
mainostettavan
tuotteen sesongeista ja kilpailijoiden toiminnasta. Yleisesti ottaen arvelisin,
että tammikuu ja elokuu liittyvät uuden kauden aloittamiseen ja olisivat siten
psykologisesti hyviä aikoja uusille hankinnoille. Toisaalta tammikuuta
heikentää monet silloin tulevat laskut ja joulun aikana kasaantuneet
luottokorttilaskut. Joulu-marraskuu on hyvää aikaa kaikille joululahjaksi
sopiville tuotteille. Tosin mainoksia ei kannata lähettää liian lähellä lomia.
Ennen lomaa ihmiset ovat kiireisiä ja loman jälkeen vasta aloittelevat arkea.
Toimivimmat
kuukaudet riippuvat varmaan paljon sesongista ja itse tuotteesta. Lue lisää
pohdintaa mainonnasta tammikuussa, tai joulukuussa, kesäkuussa ja syyskuussa.
Sähköpostimainonnan ajoituksesta lisää löytyy tästä.
[1]
An Experian Marketing Services benchmark study, Quarterly Email
Benchmark Study, Q4 2012 — October, November, December http://www.experian.com/assets/cheetahmail/white-papers/email-marketing-quarterly-benchmark-study-q4-2012.pdf
[2] Dietz, Mike (2013b): ” Maximize
Value with These Effective Direct Mail Techniques”, IWCO Direct Blog 12.6.2013, http://www.iwco.com/blog/
[3]
An Experian Marketing Services benchmark study, Quarterly Email
Benchmark Study, Q4 2012 — October, November, December http://www.experian.com/assets/cheetahmail/white-papers/email-marketing-quarterly-benchmark-study-q4-2012.pdf
Kommentit
Lähetä kommentti