Kaupanpäällisten käyttö markkinoinnissa
Monien tuotteiden mainonnassa käytetään kaupanpäällisiä
avittamaan kaupantekoa. Usein kaupanpäälliset toimivat hyvin ja myynti kasvaa
niiden avulla. Voit lukea lisää syistä miksi kaupanpäälliset toimivat ja
kaupanpäällisten psykologiasta kuluttajan näkökulmasta toisesta blogistani Miratio – Blogi kuluttajan päätöksenteosta. Ihan aina kaupanpäälliset eivät kuitenkaan
toimi ja myynti saattaa jopa pienentyä niiden takia. Kaupanpäällisten kanssa
pitääkin olla tarkkana. Tässä postauksessa käsitellään kaupanpäällisiä
mainostajan näkökulmasta.
Oikeanlaiset kaupanpäälliset
vauhdittavat myyntiä
Parhaimmillaan
kaupanpäällinen on suorastaan pääsyy tuotteen valintaan. Lisäksi niiden avulla
voidaan lisätä hauskuutta, jännitystä ja kuhinaa tuotteiden ympärille.
Yllätyslahja kaupanpäälle houkuttelee, koska se herättää uteliaisuutta. Kenestäpä
ei olisi hauska saada yllätyslahjaa. Erityisen hyvin nämä yllätyslahjat
toimivat silloin, kun ostettu tuote on joko hauska tai ylellinen. Ylellisten
tuotteiden kylkiäisinä ostajat uskovat saavansa ylellisiä yllätyslahjoja. Bergerin
ja Schwartzin (2011) tutkimuksen mukaan tuotteista,
joiden mukana tulee kaupanpäällinen puhutaan 15% enemmän kuin muista
tuotteista. Jos jonkin tuotteen saa täysin ilmaiseksi, siitä puhutaan 20%
enemmän.
Joskus
suoramainontakuoreen lisätään jokin ilmainen lahja boostaamaan kaupankäyntiä.
Ilmainen lahja suoramainoskuoressa toimii kolmella tavalla. Kolmeulotteisuus
lisää kiinnostusta mainosta kohtaan, lahja houkuttaa avaamaan ja lahja saa
vastaanottajan hyvälle tuulelle. Jos lahja on merkittävä tai ilahduttaa
vastaanottajaa erityisesti, vastaanottaja saattaa tuntea kiitollisuutta ja
kokee velvollisuudekseen antaa jotain vastavuoroisesti (eli ostaa). Johtuen kustannussyistä
nämä ilmaiset lahjat eivät yleensä ole kovinkaan merkittäviä. Ne voivat olla
mainoskyniä, siemenpusseja, teepusseja tms.
Liian halvat tai kalliit
kaupanpäälliset ei toimi
Kaupanpäällisten
kanssa pitää olla tosi tarkkana, koska tutkimusten mukaan liian halvat
kaupanpäälliset eivät toimi. Ihmiset kokevat ne lähinnä loukkaavina. Bob Stone (1996,
s. 215) kertoo mainoskampanjasta, jossa käytettiin 1 dollarin arvoista lahjaa
ja päästiin nipin napin omilleen. Kun lahjan arvo nostettiin 2 dollariin ja
myynnin tuotto per 1000kpl nousi 4,25 dollarista 52 dollariin!
Myöskään liian
kalliit kaupanpäälliset eivät toimi, koska niitä pidetään epäuskottavina.
Ihmiset alkavat epäilemään, että kaupassa on koira haudattuna, eivätkä osta
lainkaan. Bob Stone (1996) kertoo, että eräs yritys testasi suoramainonnassaan
kolmea mahdollista lahjaa: 1.) Pelkkä kaupanpäällinen, 2.) Kaupanpäällinen ja käteispalkkio, 3.) Pelkkä
käteispalkkio. Kaikkein huonoimmin toimi (kuluttajan kannalta selvästi
edullisin) kaupanpäällisen ja käteispalkkion yhdistelmä (kohta 2.), koska sitä pidettiin
epäilyttävän hyvänä tarjouksena.
Vääränlaiset kaupanpäälliset eivät
toimi
Oikean rahallisen arvon
lisäksi kaupanpäällisten pitää olla oikeanlaisia Simonson et al. (1994)
osoittivat tutkimuksessaan, että lisäämällä irrelevantteja kaupanpäällisiä pienennetään
kysyntää. Esimerkiksi lisäämällä kakkutaikinan kaupanpäälliseksi
alennuskupongin keräilylautaseen ostohalukkuus laski selvästi. Ostohalukkuus
laski myös, kun filmin oston kaupanpäällisenä sai sateenvarjon alennettuun
hintaan. Jonkin tuotteeseen etäisesti liittyvän lehden antaminen kaupanpäälle
laski ostohalukkuutta 12% - 13%. Myös epärelevantin lisäominaisuuden (näyttää
ajan kahdella eri aikavyöhykkeellä) lisääminen rannekelloon laski
ostohalukkuutta 14%:lla.
Aikakauslehtiä
myydään hyvin pitkälti kaupanpäällisten avulla. Olen usein miettinyt sitä,
kuinka tarkkaan analyysiin mahtaa kaupanpäällisten valinta perustua. Minulla ei
ole tutkittua tietoa aiheesta. Pelkkä (varsin epätieteellinen) oman
ostokäyttäytymisen tarkastelu näyttää siltä, että kaupanpäälliset useammin
karkottavat minut asiakkaana kuin houkuttelevat minua. Tarkastelin sivustolla Tilaaja-lahja info olevien aikakauslehtien
tilaajalahjoja, eivätkä ne valitettavasti kovinkaan houkuttelevina näyttäyneet.
Osa kaupanpäällisistä on suorastaan ostamisen esteitä, haluaisin mieluummin
alennuksen hinnasta tai sitten vaan tyydyn odottelemaan jotain mukavampaa
kaupanpäällistä. Henkilökohtaisesti minulle ostamisen esteinä ovat seuraavat
kaupanpäälliset:
- - Korut (Esim. Kauneus & Terveys, Trendi). Koska valitsen koruni itse ja uskon kaupanpäälliskorujen olevan vakuutteluista huolimatta rihkamaa.
- - Meikit (Esim. Fit, Elle, Me Naiset, Trendi). Koska valitsen meikit itse, aika harva värisävy sopii oikeasti.
- - Pienoishelikopteri (Esim. Digikuva). Mitä ihmettä minä sillä teen?
- - Lompakko (Esim. Avotakka). Lompakossa pitää täyttää tietyt kriteerit, että haluaisin käyttää sitä. Minulla on jo lompakko, mihin tarvitsen toista?
- - Pussilakanasetti 1kpl (Esim. Kotivinkki). Ei ole kovin nätti ja näitä on vain yksi kappale. Parisänkyyn tarvitaan molemmille samanlaiset.
- - Veitsiä (Esim. Maku, Gloria). Meillä on niin paljon veitsiä, etten koe tarvitsevani yhtään lisää. Jos tarvitsenkin jotain, niin mahdollisesti tiettyyn tarkoitukseen olevaa veistä.
- - Aktiivisuusranneke (Esim. KuntoPlus). Minulla on jo tällainen, joten en tarvitse toista.
- - Ivana Helsingin iltalaukku (Esim. Avotakka), Minulla on jo useita iltalaukkuja, nämä eivät sovi tyyliini.
Seuraavat
kaupanpäälliset houkuttavat jonkin verran:
- - Lumenen kosmetiikkasetti, ei meikkejä (Esim. Voi Hyvin-lehti). Näitä voisi kokeilla ja voisi tulla käytettyäkin, koska eivät ole mitään tiettyä sävyä. En tosin koe näille mitään tarvetta.
- - Pro tool työkalusalkku (Esim. Tuulilasi). Tällainen paketti voisi hyvinkin pyöriä autoni takakopsassa. Näyttää näppärältä, mutta mitä ihmettä minä Tuulilasi-lehdellä tekisin?
- - DKNY Golden Delicious tuoksu (Esim. Gloria). Hajuvesiä ei koskaan ole liikaa. Niitä on kiva kokeilla erilaisten asujen ja mielialojen kanssa. En toisaalta koe tällekään tarvetta.
Ainoa oikeasti
houkutteleva kaupanpäällinen on tuo työkalusalkku. Kenelleköhän antaisin
Tuulilasi-tilauksen lahjaksi? Koen houkuttelevaksi sen, että tilaajalahjan
saisi valita useasta vaihtoehdosta. Tällaista tyyliä käyttää esimerkiksi Yves
Rocher, jossa voi tilaajalahjan sijaan valita myös hyväntekeväisyyskohteen eli
puun istuttamisen autiomaahan. Tutkimukset tilaajalahjojen valinnaisuudesta
ovat kuitenkin ristiriitaisia. Toisaalta on nimittäin niin, että tilaaminen
pitäisi pitää mahdollisimman yksinkertaisena ja minimoida päätösten määrä.
Jokainen päätös on riski, koska päätöksenteon tuska lykkää helposti
kaupantekoa.

Blogipostauksessa on käytetty inspiraation lähteenä
seuraavia kirjoituksia ja tutkimuksia:
-
Amos, Clinton, and Audhesh Paswan
(2009): "Getting past the trash bin: Attribution about envelope message,
envelope characteristics, and intention to open direct mail." Journal
of Marketing Communications 15.4 (2009): 247-265.
-
Berger, Jonah & Schwartz, Eric
M. (2011): "What drives immediate and ongoing word of mouth?." Journal
of Marketing Research 48.5 (2011): 869-880. http://jonahberger.com/wp-content/uploads/2013/02/BzzAgent.pdf
-
Rippleout Marketing blogi ”The psychology of
free samples” http://rippleoutmarketing.com/psychology-of-free-samples/
-
Simonson, Itamar, Ziv Carmon, and
Suzanne O'curry. "Experimental evidence on the negative effect of product
features and sales promotions on brand choice." Marketing Science
13.1 (1994): 23-40.
-
Stone,
Bob (1996): ”Succesful direct marketing methods”
-
White, Martha C. (2013): “5 Ways
Companies Win by Giving Stuff Away”, Time, June 24, 2013 http://business.time.com/2013/06/24/5-ways-companies-win-by-giving-stuff-away/
(alussa olevan kuvan on ottanut nimimerkki Craftyjoe ja se löytyy sivulta
freedigitalphotos.net)
Kiitos näistä vinkeistä. Uskon, että vaikka tuotteen lisäksi annettaisiin kaupanpäällinen tämä voisi olla yksi tapa lisätä näkyvyyttä. Meillä yksi liikuntaan liittyvä tuote prototyyppinä valmis ja seuraava askel olisi miettiä tuotteen kaupallistamista. Mitä mieltä olet tuotekehityspalveluihin erikoistuneista yrityksistä? Tutkin asiaa ja ilmeisesti tällaisia yrityksiä löytyy mistä voisi löytyä hyvä strategia markkinoinnin osalta. https://www.defour.fi/palvelut
VastaaPoista