Millainen on olutihminen?
Suuri osa suomalaisista
tykkää juoda olutta silloin tällöin. Toisaalta saunailloissa törmää myös siihen,
että jotkut juovat mieluummin siideriä ja osa ei juo alkoholia lainkaan. Tässä
tutkimuksessa on selvitetty sitä, millaisia olut-ihmiset ovat ja poikkeavatko
he jotenkin olennaisella tavalla siideri-ihmisistä. Inspiraation
tähän tutkimukseen sain luettuani Bulikin (2009)[i]
tutkimuksen amerikkalaisten lempiolutmerkeistä ja siitä mitä ne paljastavat poliittisesta
suuntautumisesta, luonteenpiirteistä ja kulutustottumuksista. Suhtauduin aluksi
melko skeptisesti tähän tutkimukseen, mutta sitten huomasin, että tulokset ovat
melko samansuuntaisia Sam Goslingin tutkimusten kanssa. Gosling esittelee kirjassaan Snoop – What your staff says about you
miten ihmisistä paljastetaan mitä intiimeimpiä asioita ainoastaan
tarkkailemalla heidän työhuonettaan, musiikkimakuaan, makuuhuonettaan tai
kävelytyyliään. Kiinnostuin aiheesta ja mietin voisiko olutihmisen tai
siideri-ihmisen identiteetti paljastaa meistä kuluttajista jotain
mielenkiintoista. Ja todellakin, tutkimukseni
”Olutta ja urheilua” – kertoo, että olutihmiset
ja siideri-ihmiset poikkeavat toisistaan kuluttajina.
Olutta ja urheilua- tutkimus on Miration tekemä tutkimus
kuluttajien päätöksenteosta liittyen arkipäiväisiin valintoihin. Olutta ja urheilua - tutkimuksen data
on kerätty nettikyselyllä kesällä ja alkusyksyllä 2015. Kyselyyn vastasi 874
ihmistä eri puolilta Suomea. Katso tutkimuksen raportti http://www.miratio.fi/oluttajaurheilua.html
Pitäisikö saunailtaan ostaa tarjolle olutta vai siideriä ?
Olutihmisiä on jonkin verran enemmän kuin siideri-ihmisiä. Kaikista
kyselyyn vastanneista 43% tunnustautui
olutihmiseksi ja 35% siideri-ihmiseksi. Alkoholia ei kyselyyn vastanneista
juonut lainkaan 12% ja 10% koki etteivät he olleet sen paremmin olut- kuin
siideri-ihmisiäkään.
Saunailtoja järjestettäessä on kuitenkin hyvä ottaa huomioon
osallistujien ikä ja sukupuoli. Jos saunailta on pelkästään miehille, olut on
melko varma valinta, sillä miehistä vain 10% tunnustautui siideri-ihmisiksi.
Sen sijaan naisten saunaillassa olisi hyvä olla tarjolla molempia, sillä
naisista 52% ilmoitti olevansa siideri-ihmisiä ja vain 34% olutihmisiä. Ikäkin
erottelee oluen- ja siiderinjuojia. Olutihmisten suhteellinen määrä kasvaa
vahvasti kun ikä kasvaa, sillä alle 20-vuotiaista olutihmisiä on vain 14%, kun
taas yli 60-vuotiaista heitä on 71%. Siideri on kuitenkin olutta suositumpaa vain
alle 25-vuotiaiden keskuudessa.
Koska olutihmisten määrä vaihtelee jonkin verran alueittain,
on hyvä huomioida myös millä alueilla saunailtaa järjestää. Alla olevassa
kuviossa on tutkimuksen tulosten mukaan olutmiesten suhteelliset osuudet eri
heimoissa. Heimolaisuus on vastaajien itsensä määrittelemä. Ei ehkä kannata
mennä tarjoamaan Tampereen miehelle siideriä. Olutnaisten suhteelliset osuudet
noudattelevat samaa linjaa kuin miestenkin, mutta osuudet ovat kauttaaltaan
pienempiä. Kuvassa olutmiesten suhteellisen osuus heimpn miehistä
Suosituin olutmerkki oli Karhu, jonka sanoi lempioluekseen
24% olutihmisistä. Toiseksi eniten tykättiin Koffista 12% ja sitten Sandelsista
9%. Siiderimerkeistä suosituin oli Golden cap (16% siideri-ihmisistä), toiseksi
suosituin oli Kopparberg (12%) ja
kolmanneksi Crowmoor (11%).
Urheilun seuraaminen
Seuratuissa urheilulajeissa ei ollut mitään eroa sen suhteen
oliko kyseessä olutihminen vai siideri-ihminen vai alkoholiton ihminen. Miehistä
75% on olutihmisiä ja niin on myös jalkapallon, jääkiekon, salibandyn,
lentopallon, koripallon ja pesäpallon seuraajamiehistä (vaihteluväli +/- 3% ei
ole tilastollisesti merkitsevä). Sen sijaan pieni ero syntyy kun kysytään
lempiurheilulajia. Jos oikein yleistetään voitaisiin sanoa, että olutmiehet
tykkäävät jääkiekosta ja siiderimiehet jalkapallosta. Mutta tämä olisi liian
karkeaa, koska kuitenkin lähes puolet siiderimiehistä (43%) sanoo
lempilajikseen jääkiekon ja olutmiehistäkin 24% sanoo lempilajikseen
jalkapallon. Mutta jos urheilutapahtumassa voisi myydä katsojille vain
jompaakumpaa valitsisin jääkiekko-otteluun oluen ja jalkapallo-otteluun
siiderin.
Siiderinjuojat ovat itsensä hemmottelijoita
Vaikka urheilun seuraamisessa ei dramaattisia eroja tullut,
niin muutamien muiden ominaisuuksien mukaan tulee. Nimittäin siideri-ihmisen
identiteetti liittyy melko vahvasti itsensä hemmotteluun ja muotitietoisuuteen.
Joku voisi ajatella, että ero selittyy sillä, että naiset ovat enemmän
siideri-ihmisiä ja myös ymmärtävät itsensä hemmottelun päälle. Mutta tämä
selitys ei pidä paikkaansa, sillä siiderinaiset ovat enemmän itsensä
hemmottelijoita kuin olutnaiset ja samoin siiderimiehet tykkäävät hemmotella
itseään enemmän kuin olutmiehet. Erot ovat tilastollisesti merkitseviä. Katso
tarkemmin: http://www.miratio.fi/oluttajaurheilua.html
Tässä tutkimuksessa selvisi millaisia ovat olut ja
siideri-ihmiset ja että heillä on joitain eroja. Miratio tutkii asioita sekä
asiakkaiden toimeksiannosta, että omasta mielenkiinnosta. Tutkimustulokset
kootaan soveltuvin osin MIRA tietopankkiin, mitä käytetään benchmarkingiin ja
jatkotutkimuksiin. Erityisen kiinnostunut olen ihmisten päätöksenteosta ja
siihen vaikuttavista asioista.
[i] Bulik, Beth Snyder (2009): “What your taste in brew say about you?”,
Advertising Age 11/2/2009, Vol. 80 Issue 37, p12-12
Kommentit
Lähetä kommentti