Millainen on olutihminen?


Suuri osa suomalaisista tykkää juoda olutta silloin tällöin. Toisaalta saunailloissa törmää myös siihen, että jotkut juovat mieluummin siideriä ja osa ei juo alkoholia lainkaan. Tässä tutkimuksessa on selvitetty sitä, millaisia olut-ihmiset ovat ja poikkeavatko he jotenkin olennaisella tavalla siideri-ihmisistä. Inspiraation tähän tutkimukseen sain luettuani Bulikin (2009)[i] tutkimuksen amerikkalaisten lempiolutmerkeistä ja siitä mitä ne paljastavat poliittisesta suuntautumisesta, luonteenpiirteistä ja kulutustottumuksista. Suhtauduin aluksi melko skeptisesti tähän tutkimukseen, mutta sitten huomasin, että tulokset ovat melko samansuuntaisia Sam Goslingin tutkimusten kanssa. Gosling esittelee kirjassaan Snoop – What your staff says about you miten ihmisistä paljastetaan mitä intiimeimpiä asioita ainoastaan tarkkailemalla heidän työhuonettaan, musiikkimakuaan, makuuhuonettaan tai kävelytyyliään. Kiinnostuin aiheesta ja mietin voisiko olutihmisen tai siideri-ihmisen identiteetti paljastaa meistä kuluttajista jotain mielenkiintoista.  Ja todellakin, tutkimukseni ”Olutta ja urheilua” – kertoo, että olutihmiset ja siideri-ihmiset poikkeavat toisistaan kuluttajina.

Olutta ja urheilua- tutkimus on Miration tekemä tutkimus kuluttajien päätöksenteosta liittyen arkipäiväisiin valintoihin. Olutta ja urheilua - tutkimuksen data on kerätty nettikyselyllä kesällä ja alkusyksyllä 2015. Kyselyyn vastasi 874 ihmistä eri puolilta Suomea. Katso tutkimuksen raportti http://www.miratio.fi/oluttajaurheilua.html

Pitäisikö saunailtaan ostaa tarjolle olutta vai siideriä  ?


Olutihmisiä on jonkin verran enemmän kuin siideri-ihmisiä. Kaikista kyselyyn vastanneista  43% tunnustautui olutihmiseksi ja 35% siideri-ihmiseksi. Alkoholia ei kyselyyn vastanneista juonut lainkaan 12% ja 10% koki etteivät he olleet sen paremmin olut- kuin siideri-ihmisiäkään.



Saunailtoja järjestettäessä on kuitenkin hyvä ottaa huomioon osallistujien ikä ja sukupuoli. Jos saunailta on pelkästään miehille, olut on melko varma valinta, sillä miehistä vain 10% tunnustautui siideri-ihmisiksi. Sen sijaan naisten saunaillassa olisi hyvä olla tarjolla molempia, sillä naisista 52% ilmoitti olevansa siideri-ihmisiä ja vain 34% olutihmisiä. Ikäkin erottelee oluen- ja siiderinjuojia. Olutihmisten suhteellinen määrä kasvaa vahvasti kun ikä kasvaa, sillä alle 20-vuotiaista olutihmisiä on vain 14%, kun taas yli 60-vuotiaista heitä on 71%. Siideri on kuitenkin olutta suositumpaa vain alle 25-vuotiaiden keskuudessa.



Koska olutihmisten määrä vaihtelee jonkin verran alueittain, on hyvä huomioida myös millä alueilla saunailtaa järjestää. Alla olevassa kuviossa on tutkimuksen tulosten mukaan olutmiesten suhteelliset osuudet eri heimoissa. Heimolaisuus on vastaajien itsensä määrittelemä. Ei ehkä kannata mennä tarjoamaan Tampereen miehelle siideriä. Olutnaisten suhteelliset osuudet noudattelevat samaa linjaa kuin miestenkin, mutta osuudet ovat kauttaaltaan pienempiä. Kuvassa olutmiesten suhteellisen osuus heimpn miehistä 










Suosituin olutmerkki oli Karhu, jonka sanoi lempioluekseen 24% olutihmisistä. Toiseksi eniten tykättiin Koffista 12% ja sitten Sandelsista 9%. Siiderimerkeistä suosituin oli Golden cap (16% siideri-ihmisistä), toiseksi suosituin oli Kopparberg (12%)  ja kolmanneksi Crowmoor (11%).

Urheilun seuraaminen


Seuratuissa urheilulajeissa ei ollut mitään eroa sen suhteen oliko kyseessä olutihminen vai siideri-ihminen vai alkoholiton ihminen. Miehistä 75% on olutihmisiä ja niin on myös jalkapallon, jääkiekon, salibandyn, lentopallon, koripallon ja pesäpallon seuraajamiehistä (vaihteluväli +/- 3% ei ole tilastollisesti merkitsevä). Sen sijaan pieni ero syntyy kun kysytään lempiurheilulajia. Jos oikein yleistetään voitaisiin sanoa, että olutmiehet tykkäävät jääkiekosta ja siiderimiehet jalkapallosta. Mutta tämä olisi liian karkeaa, koska kuitenkin lähes puolet siiderimiehistä (43%) sanoo lempilajikseen jääkiekon ja olutmiehistäkin 24% sanoo lempilajikseen jalkapallon. Mutta jos urheilutapahtumassa voisi myydä katsojille vain jompaakumpaa valitsisin jääkiekko-otteluun oluen ja jalkapallo-otteluun siiderin.

 

Siiderinjuojat ovat itsensä hemmottelijoita


Vaikka urheilun seuraamisessa ei dramaattisia eroja tullut, niin muutamien muiden ominaisuuksien mukaan tulee. Nimittäin siideri-ihmisen identiteetti liittyy melko vahvasti itsensä hemmotteluun ja muotitietoisuuteen. Joku voisi ajatella, että ero selittyy sillä, että naiset ovat enemmän siideri-ihmisiä ja myös ymmärtävät itsensä hemmottelun päälle. Mutta tämä selitys ei pidä paikkaansa, sillä siiderinaiset ovat enemmän itsensä hemmottelijoita kuin olutnaiset ja samoin siiderimiehet tykkäävät hemmotella itseään enemmän kuin olutmiehet. Erot ovat tilastollisesti merkitseviä. Katso tarkemmin: http://www.miratio.fi/oluttajaurheilua.html

Tässä tutkimuksessa selvisi millaisia ovat olut ja siideri-ihmiset ja että heillä on joitain eroja. Miratio tutkii asioita sekä asiakkaiden toimeksiannosta, että omasta mielenkiinnosta. Tutkimustulokset kootaan soveltuvin osin MIRA tietopankkiin, mitä käytetään benchmarkingiin ja jatkotutkimuksiin. Erityisen kiinnostunut olen ihmisten päätöksenteosta ja siihen vaikuttavista asioista.

(alussa olevan kuvan on ottanut Naypong at freedigitalphotos.net)



[i] Bulik, Beth Snyder (2009): “What your taste in brew say about you?”, Advertising Age 11/2/2009, Vol. 80 Issue 37, p12-12

Kommentit

Suositut tekstit