Valinnanvaraa vai päätöksenteon tuskaa ?
Jos ihmisiltä kysytään, niin he aina arvostavat
valinnanmahdollisuuksia. Ostopäätöksiä sen sijaan syntyy tehokkaimmin silloin
kun ei valinnanmahdollisuuksia ei ole liikaa. Olen testannut näitä
valinnanmahdollisuuksia sanomalehtien suoramainontaa koskevassa MIRA-tietopankissa ja todennut, että tulos on melko
yksiselitteinen: Mitä vähemmän päätöksiä kuluttaja joutuu tekemään sitä
paremmin kauppa käy. Yksinkertaisimmillaan sanomalehtiä markkinoidaan yhdellä
tarjouksella, mutta joskus mahdollisia vaihtoehtoja on todella paljon. Tein alla
olevan kuvion kuvaamaan mitä kaikkia mahdollisia päätöksiä niinkin yksinkertaisessa
asiassa kuin sanomalehden tilaamiseen suoramainoksen perusteella voi liittyä.
Jos tarjous käsittää kaikki nuo vaihtoehdot tarvitsee
kuluttajan tehdä viisi päätöstä. Näitä tarvittavia päätöksiä on vielä enemmän
jos mahdollisia tilausjakson pituuksia tai maksueriä on enemmän kuin kaksi. Testasin
miten tarjousten lukumäärä ja maksuerien lukumäärä vaikuttaa tilausten määrään.
Tulokset ovat melko yksiselitteiset: Mitä enemmän tarjouksia samassa
suoramainoksessa sitä huonompi tulos…
… ja mitä enemmän maksuerävaihtoehtoja sitä huonompi tulos:
Nämä tulokset ovat samansuuntaiset useiden muiden maailmalla
tehtyjen tutkimusten kanssa, joista kirjoitin Miratio-blogiini aiemmin.
PS. Yritykseni Miratio auttaa yrityksiä tehostamaan markkinointiaan ja ymmärtämään asiakkaittensa käyttäytymistä. Teemme sekä tutkimuksia, koulutuksia että konsultointia. Katso lisää tästä.
PS. Yritykseni Miratio auttaa yrityksiä tehostamaan markkinointiaan ja ymmärtämään asiakkaittensa käyttäytymistä. Teemme sekä tutkimuksia, koulutuksia että konsultointia. Katso lisää tästä.
Kommentit
Lähetä kommentti