perjantai 1. huhtikuuta 2016

Tyky-päivänä museoon – miten museot mainostavat tyky-päiviään?


Työntekijöiden virkistäytymispäivään on tarjolla monenlaista ohjelmaa ja tekemistä. Jotkut järjestävät asiapitoisia luentoja, toiset yhdessä urheilua tai jännittäviä elämyksiä. Haasteellista tyky-päivän ohjelmaa suunniteltaessa on, että sen pitäisi sopia ihan kaikille työntekijöille ja heidän kaikkien tulisi nauttia päivästä ja saada siitä uutta virtaa työntekoon. Joillekin extreme urheilu tai jännittävät muut kokemukset voivat olla liikaa ja siksi monet yritykset suosivatkin kulttuuria tyky-päivillä. Kysyin tekemässäni Punaviiniä ja kulttuuria -tutkimuksessa kuinka kiinnostavana vastaajat pitäisivät museossa järjestettävää tyky-päivää, jossa olisi ohjelmassa museoon tutustumista, muuta ohjelmaa ja ruokailu. Tutkimuksen mukaan ihmiset jakaantuvat selkeästi kahteen ryhmään: osaa kiinnostaa ja osa ei ole kiinnostunut. Ehkäpä joka toinen vuosi voisi urheilla ja joka toinen vuosi harrastaa kulttuuria?


Kiinnostuksessa ei juurikaan ollut eroja iän suhteen:


Kiinnostus tyky-päivää kohtaan riippuu siitä millaisesta museosta on kyse ja millaista ohjelmaa on tarjolla. Suomalaisen kirjan museo Pukstaavia pidettiin kiinnostavana tyky-kohteena, huolimatta sen monelle hankalasta sijainnista Sastamalassa. Pukstaavi tyky-kohteena kiinnosti 71% kaikista 20-59-vuotiaista vastaajista (sen jälkeen kun heille oli ensin lyhyesti kuvailtu monelle tuntematonta museota).

Suomalaisten museoiden tyky-tarjontaa


Vain viidellä suomalaisella museolla on tyky-päiviä tarjonnassaan (nettisivujen perusteella). Ohjelmat ovat hienosti suunniteltuja. Esimerkiksi Teatterimuseo tarjoaa kahdenlaista työpajaa tyky-päivien ohjelmaan: Tykyttääkö? ja Näe muilla kuin korvilla. Tavoitteena on ”parantaa työntekijöiden yhteishenkeä, kommunikaatiotaitoja ja työssäjaksamista. Samalla tarjotaan mahdollisuus pitää hauskaa ja nähdä oma itsensä tai tutut kollegat uudessa valossa”. Ohessa on mainos Tykyttääkö? -päivästä.


Emma-museo tarjoaa ”Taidekuohut”- tapahtumaa tyky-päivien ohjelmaksi. Tarjolla on ”Pirskahtelevan hauskaa tekemistä aikuis- ja yritysryhmille”. Taidekuohuilla tutustutaan näyttelyyn, työskennellään taidepajassa sekä nautitaan yhdessäolosta. Taidekuohuja on tarjolla kahta erilaista. Kosketus -taidekuohuilla tutustutaan yhdessä Kosketus -näyttelyyn ja osallistujat saavat kokeilla kuvanveiston tekniikoita veistämällä saippuaa. Makumaisemat –taidekuohuilla pohditaan miltä taide maistuu. Kuohuilla tutustutaan nykytaiteen monipuoliseen ja moniaistiseen kattaukseen ja pajassa kootaan visuaalisia ruokataideteoksia jotka nautitaan heti kun hetken taide on ikuistettu. 
Tampereella sijaitsevassa Vakoilumuseossa on neljä eri ohjelmaa, mitkä sopivat nettisivujen mukaan niin tyky-päivään, polttareihin, pikkujouluihin, syntymäpäiviin kuin muuhunkin hauskanpitoon.


Alussa totesin, että joillekin extreme- urheilu ja jännittävät elämykset voivat olla liikaa. Rehellisyyden nimissä täytyy kyllä todeta, että epäilen löytyvän myös monia joille extreme kulttuurikokemukset ja itsetutkiskelu voivat myös olla pelottavia. Itse en ole ihan varma uskaltaisinko osallistua Aboa Vetus &Ars Nova museon tarjoamiin työpajoihin. Minuuttitaidetreffeistä, joissa työyhteisö pääsee treffeille taideteosten kanssa vielä selviäisin. Nettisivuilla todetaan, että taideteoksista puhumalla voi löytää uusia puolia ihmisistä, myös työroolien takaa ja näin varmaan onkin. Pelottavalta sen sijaan tuntuu Minä kuvassa –paja, jossa ”tutustutaan omakuvaan ja sen toteutukseen  valokuvauksen keinoin.  Pienryhmissä pohditaan, millaisia piirteitä kuhunkin  työyhteisön  jäseneen liitetään ja toteutetaan jokaisesta omakuva museo- ja näyttelytiloissa”.

Museot ovat hinnoitelleet tyky-päivänsä joko ryhmähintana, jolloin hinnat vaihtelevat 200-900 euron välillä tai hintana per osallistuja ja tällöin hinnat vaihtelevat 16 eurosta 60 euroon. Tyypillinen kesto oli noin 3 tuntia. Yllättävän harvalla suomalaisella museolla on tyky-päivä tarjontaa nettisivuillaan. Tämä tuntuu yllättävältä, koska tekemäni tutkimuksen mukaan kysyntää niille selvästi on paljon.



PS.  Yritykseni Miratio auttaa yrityksiä tehostamaan markkinointiaan ja ymmärtämään asiakkaittensa käyttäytymistä. Teemme sekä tutkimuksia, koulutuksia että konsultointia. Katso lisää tästä. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti