Tyky-päivänä museoon – miten museot mainostavat tyky-päiviään?
Työntekijöiden virkistäytymispäivään on tarjolla monenlaista
ohjelmaa ja tekemistä. Jotkut järjestävät asiapitoisia luentoja, toiset yhdessä
urheilua tai jännittäviä elämyksiä. Haasteellista tyky-päivän ohjelmaa
suunniteltaessa on, että sen pitäisi sopia ihan kaikille työntekijöille ja
heidän kaikkien tulisi nauttia päivästä ja saada siitä uutta virtaa työntekoon.
Joillekin extreme urheilu tai jännittävät muut kokemukset voivat olla liikaa ja
siksi monet yritykset suosivatkin kulttuuria tyky-päivillä. Kysyin tekemässäni
Punaviiniä ja kulttuuria -tutkimuksessa kuinka kiinnostavana vastaajat
pitäisivät museossa järjestettävää tyky-päivää, jossa olisi ohjelmassa museoon
tutustumista, muuta ohjelmaa ja ruokailu. Tutkimuksen mukaan ihmiset jakaantuvat
selkeästi kahteen ryhmään: osaa kiinnostaa ja osa ei ole kiinnostunut. Ehkäpä
joka toinen vuosi voisi urheilla ja joka toinen vuosi harrastaa kulttuuria?
Kiinnostuksessa ei juurikaan ollut eroja iän suhteen:
Kiinnostus tyky-päivää kohtaan riippuu siitä millaisesta
museosta on kyse ja millaista ohjelmaa on tarjolla. Suomalaisen kirjan museo
Pukstaavia pidettiin kiinnostavana tyky-kohteena, huolimatta sen monelle
hankalasta sijainnista Sastamalassa. Pukstaavi tyky-kohteena kiinnosti 71%
kaikista 20-59-vuotiaista vastaajista (sen jälkeen kun heille oli ensin
lyhyesti kuvailtu monelle tuntematonta museota).
Suomalaisten museoiden tyky-tarjontaa
Vain viidellä suomalaisella museolla on tyky-päiviä
tarjonnassaan (nettisivujen perusteella). Ohjelmat ovat hienosti suunniteltuja.
Esimerkiksi Teatterimuseo tarjoaa kahdenlaista työpajaa tyky-päivien ohjelmaan: Tykyttääkö? ja Näe muilla kuin korvilla. Tavoitteena on ”parantaa
työntekijöiden yhteishenkeä, kommunikaatiotaitoja ja työssäjaksamista. Samalla
tarjotaan mahdollisuus pitää hauskaa ja nähdä oma itsensä tai tutut kollegat
uudessa valossa”. Ohessa on mainos Tykyttääkö? -päivästä.
Emma-museo tarjoaa ”Taidekuohut”- tapahtumaa tyky-päivien
ohjelmaksi. Tarjolla on ”Pirskahtelevan hauskaa tekemistä aikuis- ja
yritysryhmille”. Taidekuohuilla tutustutaan näyttelyyn, työskennellään
taidepajassa sekä nautitaan yhdessäolosta. Taidekuohuja on tarjolla kahta erilaista. Kosketus -taidekuohuilla tutustutaan yhdessä
Kosketus -näyttelyyn ja osallistujat saavat kokeilla kuvanveiston tekniikoita
veistämällä saippuaa. Makumaisemat
–taidekuohuilla pohditaan miltä
taide maistuu. Kuohuilla tutustutaan nykytaiteen monipuoliseen ja moniaistiseen
kattaukseen ja pajassa kootaan visuaalisia ruokataideteoksia jotka nautitaan
heti kun hetken taide on ikuistettu.
Tampereella sijaitsevassa Vakoilumuseossa on neljä eri ohjelmaa, mitkä
sopivat nettisivujen mukaan niin tyky-päivään, polttareihin, pikkujouluihin,
syntymäpäiviin kuin muuhunkin hauskanpitoon.
Alussa totesin,
että joillekin extreme- urheilu ja jännittävät elämykset voivat olla liikaa.
Rehellisyyden nimissä täytyy kyllä todeta, että epäilen löytyvän myös monia
joille extreme kulttuurikokemukset ja itsetutkiskelu voivat myös olla
pelottavia. Itse en ole ihan varma uskaltaisinko osallistua Aboa Vetus &Ars Nova museon tarjoamiin työpajoihin. Minuuttitaidetreffeistä, joissa työyhteisö pääsee treffeille taideteosten
kanssa vielä selviäisin. Nettisivuilla todetaan, että taideteoksista puhumalla
voi löytää uusia puolia ihmisistä, myös työroolien takaa ja näin varmaan onkin. Pelottavalta
sen sijaan tuntuu Minä kuvassa –paja,
jossa ”tutustutaan omakuvaan ja sen
toteutukseen valokuvauksen keinoin. Pienryhmissä pohditaan,
millaisia piirteitä kuhunkin työyhteisön jäseneen liitetään ja
toteutetaan jokaisesta omakuva museo- ja näyttelytiloissa”.
Museot ovat hinnoitelleet tyky-päivänsä joko ryhmähintana, jolloin
hinnat vaihtelevat 200-900 euron välillä tai hintana per osallistuja ja tällöin
hinnat vaihtelevat 16 eurosta 60 euroon. Tyypillinen kesto oli noin 3 tuntia. Yllättävän
harvalla suomalaisella museolla on tyky-päivä tarjontaa nettisivuillaan. Tämä
tuntuu yllättävältä, koska tekemäni tutkimuksen mukaan kysyntää niille selvästi
on paljon.
PS. Yritykseni Miratio auttaa yrityksiä tehostamaan markkinointiaan ja ymmärtämään asiakkaittensa käyttäytymistä. Teemme sekä tutkimuksia, koulutuksia että konsultointia. Katso lisää tästä.
PS. Yritykseni Miratio auttaa yrityksiä tehostamaan markkinointiaan ja ymmärtämään asiakkaittensa käyttäytymistä. Teemme sekä tutkimuksia, koulutuksia että konsultointia. Katso lisää tästä.
Kommentit
Lähetä kommentti