Ankkurointiefekti markkinoinnissa
Mikä on ankkurointiefekti?
Daniel Kahnemanin ja Amos Tverskyn tutkimuksen mukaan (1974)
ihmisten päätöksiä ohjaa vahvasti taipumus verrata tai suhteuttaa asioita
johonkin. Sitä mihin verrataan sanotaan
ankkuriksi, tällainen ankkuri voi olla esimerkiksi alkuperäinen kokemus, status
quo-tilanne tai ensiksi mainittu tuote. Tällaisen ankkurin ”laskeminen” on
täysin tiedostamatonta, mutta kun se on laskettu, se ohjaa ihmisten
päätöksentekoa. Ihmiset tulkitsevat informaatiota suhteessa ankkuriin ja
muokkaavat näkemyksiään sen pohjalta. Tätä sanotaan ankkurointiharhaksi (englanniksi
anchoring bias). Ankkurointiharhaa on testattu useissa tutkimuksissa.
Esimerkiksi
Testejä ankkurointiharhasta
Ankkurointiharhan testi: Afrikan maat (Tversky & Kahneman, 1974)
Ihmisiä pyydettiin arvioimaan kuinka monta Afrikan maata on
YK:N jäsenenä. Vastaukset vaihtelivat kysymyksen muotoilun mukaan.
1) Kuinka monta % Afrikan maista arvelet olevan
YK:n jäsenenä? (edeltävä kysymys: Onko Afrikan maista YK:n jäsenenä enemmän vai
vähemmän kuin 10%?)
2) Kuinka monta % Afrikan maista arvelet olevan YK:n
jäsenenä?(edeltävä kysymys: Onko Afrikan maista YK:n jäsenenä enemmän vai
vähemmän kuin 65%?)
Kysymykseen yksi ihmiset olivat ankkuroituneet tuohon 10% ja
vastasivat keskimäärin, että 25% Afrikan maista on YK:n jäsenenä. Kysymykseen
kaksi ankkuri oli isompi eli 65% ja keskimääräinen vastauskin nousi ollen 45%.
Ankkurointiharhan testi 2: Kertolasku (Tversky & Kahneman, 1974)
Testiryhmän ihmisiä pyydettiin laskemaan viidessä sekunnissa
kertolasku. Ensimmäiselle ryhmälle kertolasku annettiin muodossa 1 x 2 x 3 x 4
x 5 x 6 x 7 x 8 ja toiselle ryhmälle muodossa 8 x 7 x 6 x 5 x 4 x 3 x 2 x 1.
Kertolasku on molemmissa sama, eikä aika riitä sen laskemiseen. On kiinnostavaa
miten vastaukset vaihtelivat sen mukaan missä järjestyksessä numerot ovat.
Ensimmäinen ryhmä arvioi tulokseksi 512 ja toinen 2250, kun oikea vastaus on
40320.
Ankkurointiharhan
testi 3: Gandhin kuolinikä (Starck & Mussweiler 1997)
Vaikka ankkuri olisi niin harhaanjohtava, että ihmiset tietäisivät sen
olevan pielessä, se vaikuttaa silti tuloksiin. Tutkimuksissa kysyttiin kuoliko
Mahatma Gandi ennen vai jälkeen 9-vuoden ikää ja toiselta ryhmältä ennen vai
jälkeen 140-vuoden ikää. Tämän jälkeen ihmisiä pyydettiin arvioimaan minkä
ikäisenä Gandhi kuoli. Ensimmäisessä ryhmässä arvioitiin iäksi 50 vuotta ja
toisessa 67 vuotta.
Miten markkinoija voi hyötyä ankkurointiefektistä
On markkinoijasta itsestään kiinni millaisen ankkurin hän haluaa kiinnittää
ihmisten mieliin. Esimerkiksi, jos alleviivaa ympäristöystävällisyyttä
mainonnan alussa, saa ihmiset arvioimaan tuotetta ympäristöystävällisestä
näkökulmasta (ihmisten ajatukset ankkuroituu ympäristöystävällisyyteen). Tämä
on järkevää vain silloin, jos tuote pärjää ympäristöystävällisyydessä
vertailussa kilpailijoiden tuotteiden kanssa.
Hinnoittelussa ankkurointiefektillä on paljon merkitystä. Tutkimuksissa
on todettu, että alkuperäinen hinta esimerkiksi käytettyjen autojen kaupassa on
lähtökohta, jota neuvotteluissa säädetään vain hieman. Samaa on testattu
lukuisissa muissakin tutkimuksissa (Kristensen & Gärling (1997)). On myös todettu, että
se miten täsmällisesti ankkurihinta ilmoitetaan, vaikuttaa myös vastatarjousten
vaihtelun skaalaan. Janiszewski ja Uy (2008) tutkimuksessa testattiin muutamia
erilaisia alkuperäisiä hintoja:
- Kun alkuperäinen hinta oli $20, ihmiset arvioivat oikeaksi hinnaksi $19 tai $21
- Kun alkuperäinen hinta oli $19,85, ihmisten arviot oikeasta hinnasta olivat $19,75 tai $19,95.
Eli mitä täsmällisemmin hinta ilmaistaan ensimmäisellä
kerralla, sitä lähempänä lopullinen hinta on alunperin ilmaistua hintaa.
Kiitos kuvasta Mister GC at freedigitalphotos.net
Lähteet:
Tversky, A., & Kahneman, D. (1974). Judgment under uncertainty:
heuristics and biases. Science, 185, 1124–1131.
Starck,
Fritz; Mussweiler, Thomas (1997). "Explaining the enigmatic anchoring
effect: Mechanisms of selective accessibility.". Journal of Personality
and Social Psychology 73 (3): 437–446.
Kristensen, Henrik; Gärling,
Tommy (1997). "The Effects of Anchor Points and Reference Points on
Negotiation Process and Outcome". Organizational Behavior and Human
Decision Processes 71 (1): 85–94.
Janiszewski,
Chris; Uy, Dan (2008). "Precision of the Anchor Influences the Amount of
Adjustment". Psychological Science 19 (2): 121–127.
Kommentit
Lähetä kommentti