Mainonnan jästipäisyysteoria
Kun
ihmiset huomaavat, että heille yritetään myydä jotain, tai että heihin
yritetään vaikuttaa muulla tavoin, heidän puolustusmekanisminsa aktivoituvat.
Liian tyrkyttävä mainonta voi aiheuttaa vastareaktion. Esimerkiksi ”osta nyt” -
kehotus voi laukaista jästipäisen ”enkä osta”-ajatuksen. Vastareaktio (eli
reactance) on psykologinen termi, joka kuvaa sitä miten ihmiset vastustavat,
kun he huomaavat, että heihin yritetään vaikuttaa. Ihmiset ärsyyntyvät siitä, että
joku yrittää kaventaa heidän valinnanvapauttaan ja pyrkii päättämään heidän
puolestaan. Ihmiset eivät pidä siitä, että heitä määräillään
- he haluavat itse valita. Vastareaktio
tulee helposti, jos ihminen kokee, että hänen vapauttaa rajoitetaan, uhataan
tai poistetaan. Tämän teorian esitti alun perin Jack Brehm (1966)[i]. Vastareaktio on sitä suurempaa, mitä
tärkeämpänä ihminen pitää omaa vapauttaan valita. Mainonta koetaan helposti vapautta rajoittavaksi (Clee & Wicklund
(1980)[ii]).
Mainonnan
vastareaktiosta on lukuisia empiirisiä tutkimuksia. Mainonta aiheuttaa vastareaktion,
jos siinä painostetaan (liikaa) tekemään tietynlainen päätös. Liian tyrkyttävä mainonta saattaa siis muodostaa ostamisen esteen –
osa ihmisistä jättää tuotteen ostamatta mainonnan takia. Eri ihmisillä menee hyväksyttävän
suostuttelen ja ärsyttävän painostamisen raja eri kohdissa. Toiset voivat kokea
painostamisena tietynlaisen myynnin, mikä taas toisille on vielä siedettävää.
Esimerkkejä mainonnan aiheuttamista vastareaktioita
Beckwith
(2011)[iii]
kertoo kirjassaan kaksi kuvaavaa esimerkkiä mainonnan vastareaktioista. Hän
sanoo, että mainosteksti “Don’t forget her candy on the Valentines
day”, saattaa sysätä ihmiset ostamaan kukkia suklaan sijaan. Toinen kiinnostava
esimerkki liittyy turvavöiden käytön markkinointiin Yhdysvalloissa. Ensimmäisessä
kampanjassa laskettiin kuinka monella elokuvateatteriin tulijalla oli turvavyö
tullessaan elokuviin ja sieltä lähtiessään. Ennen elokuvaa näytettiin yleisölle
mainos turvavyön käytöstä. Mainoksessa peloteltiin ihmisiä kammottavilla
kuvilla onnettomuuksien uhreista, jotka eivät olleet käyttäneet turvavöitä. Mainoskampanjan
seurauksena oli, että pienempi määrä ihmisiä käytti turvavöitä lähtiessään
elokuvateatterista kuin sinne tullessaan. Tämän jälkeen kokeiltiin kansalaisten
kuuliaisuuteen vetoavaa mainontaa. Mainos kehotti käyttämään turvavyötä, koska lain mukaan kuuluu niin
tehdä (”Buckle up, its the law”). Tämäkään ei toiminut. Kolmas mainoskampanja
vihdoin toimi. Siinä sanottiin, että jos ei käytä turvavyötä, saa sakot (”Click
it or it is the ticket”). Kampanjassa säilytettiin ihmisten vapaus valita ja
ihmiset valitsivat turvavyön käytön.
Selasin
uusimman Yhteishyvän (lokakuu 12014) läpi ja katselin mainoksia vastareaktion
näkökulmasta. Sivulla 8 kehotetaan tilaamaan Novita-lehti, tämä ärsytti vähän.
Olisi voinut kertoa mahdollisuudesta tilata. Samassa mainoksessa luki pienellä ”Tilaamalla
Novita-lehden liityt myös Novita klubiin”. Entä jos en halua? Ben & Jerry’s
–mainos sivulla 20 on sen sijaan esimerkki hyvästä mainoksesta. ”Kokeile uutta
makua”- kehote on positiivinen ja tarjoaa mahdollisuuksia. Minusta on myös ihan
kiva, että minua muistutetaan Reilun kaupan viikosta. Todella ärsyttävä
S-pankin mainos löytyi sivulta 66.
Rupesin välittömästi harkitsemaan tilini poistamista kyseisestä
pankista. Mainoksen teksti löytyy tästä. Mainoksessa kehotetaan ihmisiä
ottamaan mallia muurahaisista, tulemaan kiltisti S-pankkiin tai muuten käy
kuten heinäsirkalle tarinassa (huonosti). En oikein tykkää, että minua pidetään
heinäsirkkana, jonka pitäisi jotenkin tehdä parannus ja muuttua muurahaiseksi.
Oikeesti!
Koslowin (2000)[iv] mukaan ihmiset pitävät
siitä, että heille jaetaan tietoa tuotteista ja kerrotaan tuotteiden
ominaisuuksista. Ärsyttäväksi mainonta muuttuu, kun ihmiset huomaavat, että
heitä yritetään manipuloida.
Millainen mainonta aiheuttaa vastareaktioita
Tietyt
mainonnan lajit tai tyypit aiheuttavat tutkitusti vastareaktioita:
Suosittelumainonta. Kaikkiin ei
suosittelu pure, vaan se koetaan ärsyttäväksi. Esimerkiksi Gavan et al. (2004)[v] ja Fitzsimons & Lehmann (2004)[vi]
toteavat, että suosittelumainonta aiheuttaa helposti vastareaktion.
Pop-up mainonta. Ihmisiä ärsyttää internetissä oleva pop-up mainonta niin paljon, että se
voi aiheuttaa negatiivisia tunteita brändiä tai sivustoa kohtaan. Edwards et
al. (2002)[vii]
Kanta-asiakas
-ohjelmat. Kanta-asiakasohjelmat voivat aiheuttaa vastareaktioita. Ihmiset
eivät välttämättä halua kuulua kanta-asiakasohjelmaan. Se koetaan vapauttaa
rajoittavaksi ja suostumiseksi markkinoijan tahtomaan asiakkuuden tapaan. Wendlandt &
Schrader (2007)[viii]
Rajoitteet mainonnassa. Joskus mainonnassa käytetään rajoitteita
tyyliin ”1kpl/talous”. Tämä toimii ostamisen kannustimena joillekin ihmisille
hyvin, mutta toisille se voi olla ostamisen este. Jos rajoitteeseen ei ole
loogista syytä, ihmiset kokevat, että heidän vapauttaan rajoitetaan. Lessne
& Notarantonio (1988)[ix]
Myös toimintakehotteet (call to action) saattaavat aiheuttaa vastareaktion, kuten viime viikon blogipostauksessa kirjoitettiin.
Kuluttajien jästipäisyys mainostajan näkökulmasta
Osa mainonnasta
toimii siis itseään vastaan. Tätä kutsutaan myös nimellä bumerangi-efekti. Mainonnan
vastareaktiolta voidaan välttyä, jos ei poisteta kuluttajan vapautta valita. Mainoksessa voidaan esimerkiksi todeta, ettei ole mitenkään pakko ostaa;
monet elävät ihan onnellista elämää ilmankin. Toteamalla tämä itsestäänselvä
vapaus (kuluttajanhan ei ole pakko ostaa koskaan), saadaan puolustusmekanismit
pois päältä. Tällöin kuluttaja alkaa ajatella tuotteen ostamista oman
vapautensa ja päätäntävaltansa sijaan.
Edwards et al. (2002)[x]
totesivat, että silläkin on eroa onko mainonnassa oleva uhkaus (vapauden
rajoite) viestin alussa vai lopussa. Mainonnan alussa oleva uhka saa aikaan
vastaväitteitä, negatiivisia tunteita mainostajaa kohtaan ja epäilyjä lähteen
luotettavuudesta. Viestin lopussa olevasta uhasta ihmiset olivat tyypillisesti
eri mieltä. Kumpikaan uhan sijoittelu ei auta mainosta toimikaan lyhyellä
aikavälillä, mutta pitkällä aikavälillä jälkimmäinen saattaisi toimia. Tämä
johtuu mainonnassa huomatusta ”sleeper” –efekstistä. Ajan oloon ihmiset unohtavat
etteivät pitäneet mainosta alunperin uskottavana. He muistavat vain mainostetun
tuotteen tai väitteen. Esimerkiksi vaalimainonnassa on todettu, että
kilpailevaa ehdokasta mustamaalaava mainonta ei toimi lyhyellä aikavälillä
ärsyttävyytensä takia. Pidemmän ajan kuluttua äänestäjä unohtaa miksi mainos ei
ollut kiva ja uskottava ja muistaa vain mainoksessa esitetyn väitteen (Esimerkki Wikipediasta). En silti
taitaisi lähteä kokeilemaan tätä ideaa. Olen vahvasti sitä mieltä, että tehokas mainos
toimii välittömästi. Tosin ei siitä ole haittaa, jos mainos toimii pidemmänkin
ajan päästä.
Lisätietoja vastareaktiosta (reactance)
esimerkiksi tästä.
[ii] Clee Mona A. & Wicklund, Robert A. (1980): “Consumer Behavior and
Psychological Reactance”, Journal of Consumer Research, Vol. 6, No. 4 (Mar.,
1980), pp. 389-405
[iii] Beckwith, Harry (2011): ”Unthinking – The
suprising forces behind what we buy”
[iv] Koslow, Scott (2000):
"Can the truth hurt? How honest and persuasive advertising can
unintentionally lead to increased consumer skepticism." Journal of consumer
Affairs 34.2 (2000): 245-267.
[v] Gavan J. Fitzsimons, Gavan J. & Lehmann, Donald R. (2004): ” Reactance to
Recommendations: When Unsolicited Advice Yields Contrary Responses”, Marketing Science
Winter 2004 vol. 23 no. 1 82-94
[vi] Fitzsimons, Gavan J. & Lehmann, Donald R.
(2004): ” Reactance to Recommendations: When Unsolicited Advice Yields Contrary
Responses”, Marketing Science Winter 2004 vol. 23 no. 1
[vii] Edwards, Steven M., Hairong Li, and Joo-Hyun Lee. "Forced exposure and
psychological reactance: Antecedents and consequences of the perceived
intrusiveness of pop-up ads." Journal of Advertising 31.3 (2002):
83-95.
[viii] Wendlandt, Mark & Schrader, Ulf (2007) "Consumer reactance
against loyalty programs", Journal of Consumer Marketing, Vol. 24 Iss: 5,
pp.293 – 304
[ix] Lessne, Greg j. & Notarantonio, Elaine M. (1988): “The effect of limits in retail
advertisements: A reactance theory perspective, “ Psychology &
Marketing, Volume 5, Issue 1,
pages 33–44, Spring 1988
[x] Edwards, Steven M. & Hairong Li & Joo-Hyun
Lee (2002): ”Forced Exposure and Psychological Reactance: Antecedents and
Consequences of the Perceived Intrusiveness of Pop-Up Ads
Journal of Advertising, Volume 31,
Issue 3, 2002, pages 83-95
Kommentit
Lähetä kommentti