Tehokas vaalitilaisuus
Nyt on taas aika, jolloin saa torilta ilmaisen kahvikupposen
silloin tällöin ja pääsee jutustelemaan ystävällisten kansanedustajaehdokkaiden
kanssa. Vaalitilaisuudet ovat tärkeä osa ehdokkaiden kampanjointia.
Kampanjoitiin on budjetista riippuen käytettävissä sekä näitä
vaalitilaisuuksia, mahdollisia organisoituja väittelyitä, suoramainontaa,
lehtimainontaa, televisiomainontaa, radiomainontaa, somemainontaa,
nettimainontaa, ulkomainontaa ja sissimarkkinointia. Kuinka tehokkaita
markkinointikeinoja nämä vaalitilaisuudet oikeastaan ovat? Ennen kuin tähän
kysymykseen voi vastata, olisi hyvä tarkastella vaalitilaisuuksien tavoitteita.
Itsestään selvältä tuntuu, että vaalitilaisuuden avulla
halutaan saada lisää äänestäjiä. Osa äänestäjistä saattaa myös olla epävarmoja,
jolloin kyse on äänestäjän vakuuttamisesta ja epävarmuuden poistosta. Ihmiset
äänestävät mielellään sellaisia ihmisiä, jotka tuntevat tai joita ovat
tavanneet joskus. Tilaisuuden tavoitteena voi siis olla tunnettuuden lisääminen
(tällainen ehdokas on olemassa), tuttuuden lisääminen, äänestäjän vakuuttaminen
tai epävarmuuden poistaminen.
Tilaisuuksien lopullista tehoa eli tilaisuuden perusteella
äänestyspäätöksensä tekevien äänestäjien määrää voi olla vaikeaa mitata.
Tilaisuuksilla voi toki olla muitakin tavoitteita. Pienimmillä puolueille ei ehkä
juurikaan ole toivoa läpipääsemisestä eduskuntaan ja heidän tavoitteensa
vaaleissa onkin nostaa haluamiaan asioita yleiseen keskusteluun ja ihmisten
tietoisuuteen. Kansanedustajaehdokas edustaa aina myös omaa puoluettaan, joten
vaikka ääni ei tulisikaan ehdokkaalle itselleen se saattaa tulla omalle
puolueelle.
Alla olevassa kuviossa kuvataan vaalitilaisuuden tavoitteet
Näiden tavoitteiden avulla voidaan arvioida vaalitilaisuuden
onnistumista. Onnistumisen edellytyksenä on kuitenkin, että ihmiset tulevat
tilaisuuteen paikalle ja muodostavat positiivisen käsityksen ehdokkaasta ja
puolueesta sen perusteella. Tämä tarkoittaa, että tilaisuutta pitää ennakkoon
markkinoida ja siellä pitänee tarjota ihmisille jotain, että he viihtyvät.
Vasta kun nämä minimitavoitteet on täytetty voidaan alkaa arvioimaan sitä
saatiinko aikaan niitä asenne- ja käyttäytymismuutoksia mitä tilaisuudella
haettiin.
PS. Jos haluat kuulla lisää tehokkaiden tapahtumien
järjestämisestä, tapahtumien tavoitteista ja mittareista, osallistu
koulutukseen 8.5.2015 Helsingissä. Lisätietoja saat tästä.
Kommentit
Lähetä kommentti