Kannattaako mainokseen laittaa kuva tuotteesta?
Kuvalla on mainoksessa monenlaisia rooleja. Jotkut kuvista
on tarkoitettu informatiivisiksi, toiset ovat luomassa mielikuvia ja tunnelmia
ja osa pelkästään kiinnittämässä huomiota. Ideaalinen kuvan valinta riippuu
mainostetusta tuotteesta ja mainoksen tarkoituksesta. Kuvan valinnalla on suuri
merkitys mainoksen toimimiselle, joten valintaa kannattaa pohtia. Tutkin 232
sanomalehtien suoramainoskampanjaa ja testasin kuvan vaikutusta mainoksen
pull%:iin. Testissä poistettiin hinnan vaikutukset pulliin vakioimalla hinta. Olin
kiinnostunut kuvien osalta kolmesta asiasta:
- Kannattaako mainokseen laittaa sanomalehden kuva? Sanomalehti ei ole niin eksoottinen tai uusi tuote, että monelle olisi epäselvää miltä se näyttää.
- Kannattaako mainokseen laittaa pelkkä tuote vai lukijoita ja tuote? Joskus kuluttajille on epäselvää kenelle mainos on tarkoitettu tai miten tuotetta käytetään ja siinä tapauksessa kuva tuotteen käyttäjästä ja käyttötilanteesta poistaa epäselvyyttä. Tässä sanomalehden tapauksessa ei kuitenkaan luulisi epäselvyyttä liiemmälti olevan.
- Kannattaako mainokseen laittaa jokin huomiota kiinnittävä ja tunteita herättävä kuva? Kuva kissasta tai koirasta herättää monissa lämpimiä tunteita, mutta ei oikeastaan liity mitenkään sanomalehteen. Huomiota kissojen ja koirien kuvat kiinnittävät.
Kuvaan tuote vai ei
Tämä varmaan
riippuu aika lailla mainostettavasta tuotteesta, en kuitenkaan usko, että olisi
huono asia laittaa tuote kuvaan. Sanomalehtien suoramainonnassa tuloksen sen
suhteen riippui siitä kuinka kaukana lehden ilmestymisalueesta ihmiset asuivat.
Jos he asuivat kaukana tuotteen kuva toimi paremmin kuin lähellä asuville,
jotka tietävät ihan hyvin miltä paikkakunnan pää-äänitorvi näyttää. Se kuitenkin
on selvää, että jos tuotteen laittaa, kuvaa ei kannata ujostella, mitä isompi tuote
sitä parempi.
Tuotteen käyttäjät kuvissa
Koska ihmiset ostavat ihmisiltä ja ihmiset käyttävät
suurinta osaa tuotteista ja laitteista on loogista ajatella, että ihmisten
kuvat toimisivat hyvin. Sanomalehtien suoramainos-kampanjoissa näyttää
selvältä, että paremmin jos siinä on pelkkien ihmisten sijaan lukijoita. Koska
sanomalehdet on tarkoitettu ihan kaikille ihmisille, naisille ja miehille,
voisi ajatella ettei ole väliä onko mainoksessa nainen vai mies. Tulosten
mukaan sukupuolella näyttää kuitenkin olevan paljonkin merkitystä, sillä
naisten kuvat toimivat mainoksissa huomattavasti paremmin kuin miehet, jotka
eivät pärjää edes lehteä melko niukasti hyödyntäville kissoille ja koirille.
Selvästi kaikkein parasta on jos kuvaan saadaan naislukija. Eli naislukija on
selvästi parempi kuin vain nainen ja mieslukija peittoaa pelkän miehen. Niissä
kampanjoissa, joissa oli miehen kuva kannessa, pull oli selvästi heikompi kuin
kampanjoissa keskimäärin. Lohdutukseksi miehille voin kertoa, että
testaamissani kampanjoissa miehen kuva toimi aavistuksen paremmin kuin kuva
talvimaisemasta.
Lemmikkieläimet kuvissa
Sanomalehdet olivat mainoskampanjoissaan käyttäneet jonkin
verran kissoja ja koiria. Ne eivät juurikaan vaikuttaneet tulokseen, vaikkakin
oli hieman positiivisempi (indeksi 104) kuin kampanjoissa keskimäärin.
Yhteenvetona totean, että jos olisin tekemässä
sanomalehtisuoraa laittaisin kanteen ison kuvan naislukijasta, jonka sylissä on
kissa. Vaikka nämä tulokset olivat sanomalehtimainonnasta, en näe mitään syytä
miksi ne eivät toimisi myös muihin kaikille tarkoitettuihin tuotteisiin. Sellaiset
tuotteet mitkä on tarkoitettu joko naisille tai miehille, lienevät asia
erikseen. Olisi mielenkiintoista testata myös muita tuoteryhmiä kuin
sanomalehtiä J
Ps. Kiitos kuvasta Stockimages at freedigitalphotos.net
Mainokset ovat tärkeitä, että ne tosiaan tehdään kohderyhmää ajatellen. Meillä on tuotekehitys edessä, ja aiomme sen jälkeen myös huolehtia, että mainonta on kohdillaan. Kiinnostava postaus.
VastaaPoistahttps://www.defour.fi/palvelut