Kannattaako mainokseen laittaa kuva tuotteesta?

Kuvalla on mainoksessa monenlaisia rooleja. Jotkut kuvista on tarkoitettu informatiivisiksi, toiset ovat luomassa mielikuvia ja tunnelmia ja osa pelkästään kiinnittämässä huomiota. Ideaalinen kuvan valinta riippuu mainostetusta tuotteesta ja mainoksen tarkoituksesta. Kuvan valinnalla on suuri merkitys mainoksen toimimiselle, joten valintaa kannattaa pohtia. Tutkin 232 sanomalehtien suoramainoskampanjaa ja testasin kuvan vaikutusta mainoksen pull%:iin. Testissä poistettiin hinnan vaikutukset pulliin vakioimalla hinta. Olin kiinnostunut kuvien osalta kolmesta asiasta:
  1. Kannattaako mainokseen laittaa sanomalehden kuva? Sanomalehti ei ole niin eksoottinen tai uusi tuote, että monelle olisi epäselvää miltä se näyttää.
  2. Kannattaako mainokseen laittaa pelkkä tuote vai lukijoita ja tuote? Joskus kuluttajille on epäselvää kenelle mainos on tarkoitettu tai miten tuotetta käytetään ja siinä tapauksessa kuva tuotteen käyttäjästä ja käyttötilanteesta poistaa epäselvyyttä. Tässä sanomalehden tapauksessa ei kuitenkaan luulisi epäselvyyttä liiemmälti olevan.
  3. Kannattaako mainokseen laittaa jokin huomiota kiinnittävä ja tunteita herättävä kuva? Kuva kissasta tai koirasta herättää monissa lämpimiä tunteita, mutta ei oikeastaan liity mitenkään sanomalehteen. Huomiota kissojen ja koirien kuvat kiinnittävät.

Kuvaan tuote vai ei


Tämä varmaan riippuu aika lailla mainostettavasta tuotteesta, en kuitenkaan usko, että olisi huono asia laittaa tuote kuvaan. Sanomalehtien suoramainonnassa tuloksen sen suhteen riippui siitä kuinka kaukana lehden ilmestymisalueesta ihmiset asuivat. Jos he asuivat kaukana tuotteen kuva toimi paremmin kuin lähellä asuville, jotka tietävät ihan hyvin miltä paikkakunnan pää-äänitorvi näyttää. Se kuitenkin on selvää, että jos tuotteen laittaa,  kuvaa ei kannata ujostella, mitä isompi tuote sitä parempi.



Tuotteen käyttäjät kuvissa


Koska ihmiset ostavat ihmisiltä ja ihmiset käyttävät suurinta osaa tuotteista ja laitteista on loogista ajatella, että ihmisten kuvat toimisivat hyvin. Sanomalehtien suoramainos-kampanjoissa näyttää selvältä, että paremmin jos siinä on pelkkien ihmisten sijaan lukijoita. Koska sanomalehdet on tarkoitettu ihan kaikille ihmisille, naisille ja miehille, voisi ajatella ettei ole väliä onko mainoksessa nainen vai mies. Tulosten mukaan sukupuolella näyttää kuitenkin olevan paljonkin merkitystä, sillä naisten kuvat toimivat mainoksissa huomattavasti paremmin kuin miehet, jotka eivät pärjää edes lehteä melko niukasti hyödyntäville kissoille ja koirille. Selvästi kaikkein parasta on jos kuvaan saadaan naislukija. Eli naislukija on selvästi parempi kuin vain nainen ja mieslukija peittoaa pelkän miehen. Niissä kampanjoissa, joissa oli miehen kuva kannessa, pull oli selvästi heikompi kuin kampanjoissa keskimäärin. Lohdutukseksi miehille voin kertoa, että testaamissani kampanjoissa miehen kuva toimi aavistuksen paremmin kuin kuva talvimaisemasta.


Lemmikkieläimet kuvissa


Sanomalehdet olivat mainoskampanjoissaan käyttäneet jonkin verran kissoja ja koiria. Ne eivät juurikaan vaikuttaneet tulokseen, vaikkakin oli hieman positiivisempi (indeksi 104) kuin kampanjoissa keskimäärin.

Yhteenvetona totean, että jos olisin tekemässä sanomalehtisuoraa laittaisin kanteen ison kuvan naislukijasta, jonka sylissä on kissa. Vaikka nämä tulokset olivat sanomalehtimainonnasta, en näe mitään syytä miksi ne eivät toimisi myös muihin kaikille tarkoitettuihin tuotteisiin. Sellaiset tuotteet mitkä on tarkoitettu joko naisille tai miehille, lienevät asia erikseen. Olisi mielenkiintoista testata myös muita tuoteryhmiä kuin sanomalehtiä J

Ps. Kiitos kuvasta Stockimages at freedigitalphotos.net

Kommentit

  1. Mainokset ovat tärkeitä, että ne tosiaan tehdään kohderyhmää ajatellen. Meillä on tuotekehitys edessä, ja aiomme sen jälkeen myös huolehtia, että mainonta on kohdillaan. Kiinnostava postaus.
    https://www.defour.fi/palvelut

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit