Kahviloiden markkinointi netissä hakoteillä


Olen lomani aikana etsinyt kivoja kahviloita ympäri Suomea. Ajatuksena on ollut rakentaa päivän tai kahden kotimaan reissuja siten, että päivään kuuluisi muutama kahvila ja nähtävyys. Kahviloiden nettisivujen selatessa olen ollut todella turhautunut, kun mitään kivaa ei tunnu löytyvän. En suostu uskomaan, etteikö Suomessa olisi paljon hienoja kahviloita.  Nettisivut antavat kuitenkin melko ankean kuvan tarjonnasta. Leivonnaisten kuvia on kyllä runsaasti, mutta kuvia ei ole lainkaan miljööstä tai sitten jos on kuvat ovat niin tunkkaisia, että tekee mieli kiertää paikka kaukaa. Jos kuva on oikein ankea, ei se todellakaan houkuttele asiakkaita. Moni onkin ratkaissut kauniiden kahvilakuvien puuttumisen ottamalla hienoja kuvia kahvilan leivonnaisista. Tämä varmasti vakuuttaa epäilevät asiakkaat siitä, että kahvilasta saa ammattitaidolla tehtyjä upeita leivonnaisia. Mutta niin niitä upeita leivonnaisia saa naapurikahvilastakin ja myös monista tavarataloista. Miksi sitten menisin johonkin tiettyyn kahvilaan? Itselleni kahvilan miljöö, sisustus ja tarjonta muodostavat kokonaisuuden. En lähde fiininkään kakunpalan takia ajamaan sataa kilometriä, mutta huolellisesti mietityn kokonaisvaltaisen kahvilaelämyksen takia niin voisin tehdäkin.

Tässä alla on listattuna muutamia kahvilahelmiä missä kävin tänä kesänä ja joiden takia ehkä kannattaisi ajaa sata kilometriä.



 Garage cafe, Sastamala

Vaikka monella kahvilalla on aika onnettomat nettisivut, niin onneksi asiakkaita silti riittää, sillä edelleen moni tulee kahvilaan tottumuksesta, tai sattumalta ohikulkiessaan poiketessa. Kahviloiden kannattaisi kuitenkin panostaa nettiin ja myös englanninkielisiin sivuihin sillä yhä useampi suunnittelee huolella etukäteen päivänsä ja visiittinsä.

Yllämainituista kahviloista ainoastaan Tee- ja kahvihuone Helmellä on mielestäni hyvät nettisivut. Siellä on kuvia aivan ihanasta sisustuksesta ja myös niistä tarjottavista tuotteista. Farmor’s cafe on netissä myös melko hyvin  esillä, sillä kelaamalla alaspäin löytyy kuvia viehättävästä miljööstä. Sen sijaan pelkkien nettisivujen perusteella Garage Cafe, Savipakari ja Villa Angelica eivät todennäköisesti houkuttele kovinkaan montaa asiakasta. Savipakarin nettisivuilta löytyy etusivulta ainoastaan kuva lautasesta, vaikka paikka tarjoaisi vaikka millaisia kuvamahdollisuuksia persoonallisen sisustuksen ja miljöön takia. (ks. amatöörikuvani alla).


















Savipakari, Leineperi 















Myöskään Koiramäen pajutalli ei houkuttele nettisivuilla yhtään asiakasta kahvilaan. Pidän itsepintaisesti sitä ensisijaisesti kahvilana, vaikka nettisivuilla on ainoastaan maininta kahvilasta (ei kuvia eikä tekstiä). Kannattaisi mainostaa erityisesti kahvilaa, sillä kahvila on sisältäkin upea ja ulkoa kesällä aivan ihana.

Kaikkien edellä mainittujen kahviloiden (Paitsi Helmen jolla on hienoja kuvia) kannattaisi satsata ammattivalokuvaajaan ja isoihin näyttäviin kuviin, sillä kahvilat paikanpäällä ovat upeita ja niiden sisustukseen on selkeästi satsattu paljon Yleisesti ottaen voisi sanoa, että kahvilat tuntuvat luulevan olevansa leivonnaisbisneksessä, vaikka todellisuudessa ne ovat elämysbisneksessä.


Kahvilayrittäjien kannattaisi miettiä markkinointinsa ihan uudelleen. Eli pohtia sitä, mitä asiakkaat oikeasti ostavat ja vastata siihen kysyntään. Erilaistaa palvelua ja tarjota rohkeasti jotain muuta kuin mitä kaikki kaupungit kahvilat.


 Tee ja kahvihuone Helmi


Kommentit

Suositut tekstit