Kahviloiden markkinointi netissä hakoteillä
Olen lomani aikana etsinyt kivoja kahviloita ympäri Suomea.
Ajatuksena on ollut rakentaa päivän tai kahden kotimaan reissuja siten, että
päivään kuuluisi muutama kahvila ja nähtävyys. Kahviloiden nettisivujen
selatessa olen ollut todella turhautunut, kun mitään kivaa ei tunnu löytyvän.
En suostu uskomaan, etteikö Suomessa olisi paljon hienoja kahviloita. Nettisivut antavat kuitenkin melko ankean
kuvan tarjonnasta. Leivonnaisten kuvia on kyllä runsaasti, mutta kuvia ei ole lainkaan miljööstä tai sitten jos on kuvat ovat
niin tunkkaisia, että tekee mieli kiertää paikka kaukaa. Jos kuva on oikein
ankea, ei se todellakaan houkuttele asiakkaita. Moni onkin ratkaissut kauniiden
kahvilakuvien puuttumisen ottamalla hienoja kuvia kahvilan leivonnaisista. Tämä
varmasti vakuuttaa epäilevät asiakkaat siitä, että kahvilasta saa
ammattitaidolla tehtyjä upeita leivonnaisia. Mutta niin niitä upeita
leivonnaisia saa naapurikahvilastakin ja myös monista tavarataloista. Miksi
sitten menisin johonkin tiettyyn kahvilaan? Itselleni kahvilan miljöö, sisustus
ja tarjonta muodostavat kokonaisuuden. En lähde fiininkään kakunpalan takia
ajamaan sataa kilometriä, mutta huolellisesti mietityn kokonaisvaltaisen
kahvilaelämyksen takia niin voisin tehdäkin.
Tässä alla on listattuna muutamia kahvilahelmiä missä kävin
tänä kesänä ja joiden takia ehkä kannattaisi ajaa sata kilometriä.
- · Cafe Garage, Sastamala
- · Tee- ja kahvihuone Helmi, Porvoo
- · Kahvila-ravintola Savipakari Leineperinruukilla, Leineperi
- · Farmor’s cafe, Högsåra
- · Villa Angelica, Helsinki
- · Koiramäen Pajutalli, Tuusula
Garage cafe, Sastamala
Vaikka monella kahvilalla on aika onnettomat nettisivut,
niin onneksi asiakkaita silti riittää, sillä edelleen moni tulee kahvilaan
tottumuksesta, tai sattumalta ohikulkiessaan poiketessa. Kahviloiden
kannattaisi kuitenkin panostaa nettiin ja myös englanninkielisiin sivuihin
sillä yhä useampi suunnittelee huolella etukäteen päivänsä ja visiittinsä.
Yllämainituista kahviloista ainoastaan Tee- ja kahvihuone
Helmellä on mielestäni hyvät nettisivut. Siellä on kuvia aivan ihanasta
sisustuksesta ja myös niistä tarjottavista tuotteista. Farmor’s cafe on netissä
myös melko hyvin esillä, sillä
kelaamalla alaspäin löytyy kuvia viehättävästä miljööstä. Sen sijaan pelkkien
nettisivujen perusteella Garage Cafe, Savipakari ja Villa Angelica eivät
todennäköisesti houkuttele kovinkaan montaa asiakasta. Savipakarin
nettisivuilta löytyy etusivulta ainoastaan kuva lautasesta, vaikka paikka tarjoaisi vaikka millaisia kuvamahdollisuuksia persoonallisen sisustuksen ja miljöön takia. (ks. amatöörikuvani alla).
Savipakari, Leineperi
Myöskään Koiramäen pajutalli ei houkuttele nettisivuilla
yhtään asiakasta kahvilaan. Pidän itsepintaisesti sitä ensisijaisesti
kahvilana, vaikka nettisivuilla on ainoastaan maininta kahvilasta (ei kuvia
eikä tekstiä). Kannattaisi mainostaa erityisesti kahvilaa, sillä kahvila on sisältäkin upea ja ulkoa kesällä
aivan ihana.
Kaikkien edellä mainittujen kahviloiden (Paitsi Helmen jolla on hienoja kuvia)
kannattaisi satsata ammattivalokuvaajaan ja isoihin näyttäviin kuviin, sillä
kahvilat paikanpäällä ovat upeita ja niiden sisustukseen on selkeästi satsattu
paljon Yleisesti ottaen voisi sanoa, että kahvilat tuntuvat luulevan olevansa leivonnaisbisneksessä,
vaikka todellisuudessa ne ovat elämysbisneksessä.
Kahvilayrittäjien kannattaisi miettiä markkinointinsa ihan
uudelleen. Eli pohtia sitä, mitä asiakkaat oikeasti ostavat ja vastata siihen kysyntään.
Erilaistaa palvelua ja tarjota rohkeasti jotain muuta kuin mitä kaikki
kaupungit kahvilat.
Tee ja kahvihuone Helmi
Kommentit
Lähetä kommentti