Uskomattoman tehokas sanomalehtimainonta
Vaalit ovat erittäin kiinnostava mainonnantutkimuksen kohde,
sillä vaaleissa voidaan mitata äänien avulla mainonnan teho täysin
aukottomasti. Toki kohinaa tuloksiin tulee siitä, että monet ehdokkaat
mainostavat useissa välineissä ja ehdokkaat eivät lähde kisaan ihan samalta
viivalta, koska toiset ovat tunnetumpia kuin toiset. Turun Sanomille
tekemässäni tutkimuksessa karsittiin ”valtakunnan julkkikset” pois
tutkimuksesta yhdessä Turun Sanomien markkinointiosaston kanssa. Tutkimuksessa
analysoitiin Turun Sanomissa kuukautta ennen vaaleja julkaistut Turun
vaalipiirin ilmoitukset ja selvitettiin miten ilmoitusten lukumäärä, koko ja
sijainti korreloivat äänimäärän kanssa kuntavaaleissa 2017. Tutkimuksen mukaan
on aivan selvää, että mitä enemmän ilmoittaa Turun Sanomissa sitä enemmän saa
ääniä (korrelaatio 0.32**, mikä on tilastollisesti merkitsevä). On myös selvää,
että mitä isomman ilmoituksen Turun Sanomiin laittaa, sitä enemmän saa ääniä
(korrelaatio 0.49**).
Turun vaalipiirissä keskimääräinen äänimäärä per ehdokas oli
76 ääntä. Tätä pidettiin analyysissä indeksinä =100. Jos ei ilmoita lainkaan
saa melko vaatimattoman äänisaaliin. Jo yhdellä ilmoituksella äänisaalis
kolminkertaistuu verrattuna niihin, jotka eivät ilmoita lainkaan. Mitä useampia
ilmoituksia laittaa, sitä enemmän saa ääniä. Äänimäärä kasvaa myös ilmoituksen
koon kasvaessa. Mitä isompi ilmoitus, sitä enemmän ääniä:

Vaikka nämä luvut koskevat
vaalimainontaa, ei ole mitään syytä olettaa, että muiden “tuotteiden” mainonta
toimisi yhtään huonommin.
(Tutkimus ja kuva julkaistu Turun Sanomien luvalla).
Kommentit
Lähetä kommentti