Miten kauppojen seinien väri vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen
Isoilla kauppaketjuilla on tarkat värikoodit ja niiden
myymälöissä on sallittua käyttää vain tietynlaisia värejä. Yksittäiset
yrittäjät ja pienemmät kaupat voivat sen sijaan valita vapaasti värimaailmansa.
Tämä onkin hyvä, sillä väreillä on tutkitusti paljon vaikutusta ihmisten
ostokäyttäytymiseen. Väritutkijat ovat testanneet erilaisia myymälöiden
värimaailmoja ja mitanneet kuinka kauan ihmiset viipyvät kaupassa, kuinka
paljon he ostavat, jopa sitä miten kaupan värimaailma vaikuttaa käsitykseen
hinnasta ja laadusta.
Tutkimusten mukaan ihmiset pitävät yleisesti paljon
sinisestä ja vihreästä. Näiden viileiden värien on todettu myös rauhoittavan
ihmisiä. Koska flegmaattiset asiakkaat eivät kuitenkaan ole joka kauppiaan
unelma, on kiinnostavaa tarkastella myös punaista ja oranssia, mitkä piristävät
ihmisiä. Bellizzi & Hite (1992)[i] ovat olleet kiinnostuneita selvittämään
kumpi reaktio dominoi pitäminen vai tykkääminen. He tutkivat sinisten ja punaisten seinien väärin
vaikutusta 70 naisen ostoksiin kaupoissa. He totesivat, että sininen seinien
väri toimii huomattavasti paremmin. Sinisessä kaupassa ostetaan enemmän
ja katsellaan kauemmin kuin punaisissa kaupoissa. Tulos yllätti tutkijat, sillä he olivat odottaneet
punaisen piristävän vaikutuksen dominoivan. Reilu kymmenen vuotta myöhemmin Babin et al. (2003)[ii]
tutkivat sinistä ja oranssia värisävyä ja valaistusta muotivaatekaupoissa.
Ostoaikeilla mitattuna jällen sininen seinien väri toimi paremmin kuin oranssit
seinät. Vähän myöhemmin Barli
et al. (2012)[iii] tekemässä laajassa kuluttajatutkimuksessa oli mukana useampia seinien värejä (sininen,
punainen, keltainen, vihreä, lila). Tutkimukseen osallistui 918 kuluttajaa.
Tutkimuksen tulosten mukaan vihreissä kaupoissa vietettiin eniten aikaa ja
ostettiin eniten. Kaupassa oloajan pituuteen vaikutti positiivisesti pehmeä
valaistua ja negatiivisesti punainen väri.
Myös nettikaupan värillä on väliä
Nykyään suuri
osa kaupoista toimii netissä. Siitäkin on tutkittu miten nettisivuston väri
vaikuttaa siihen miten luotettavana nettisivustoa pidetään. Alberts & van
der Geest (2011)[iv]
tutkimukseen osallistui 200 ihmistä, jotka arvioivat 24:n yrityksen nettisivuja. Yritykset toimivat kahdeksalla eri
toimialalla. Sivustojen väreinä oli joko punainen, sininen, vihreä tai musta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että
pelkästään vaihtamalla nettisivuston pääväriä voitiin vaikuttaa
luotettavuusmielikuvaan. Sinistä pidettiin kaikkein luotettavimpana ja mustaa
vähiten luotettavana. Värin vaikutus oli tilastollisesti merkittävä.
Yhteenvetona tutkimuksissa on siis todettu, että parhaiten
toimii joko sininen tai vihreä sävy ja huonoimmin punainen tai oranssi. Seinien
värien on todettu vaikuttavan kaupassaoloaikaan, käsitykseen ladusta,
keskiostosten suuruuteen ja luotettavuusmielikuvaan. Katso tiivistelmä alla
olevasta kuviosta:
Kiitos alussa olleesta kuvasta blackzheep at free
digital photos.net
[i] Bellizzi, J. A. & Hite,
R. E. (1992): “Environmental color, consumer feelings, and purchase
likelihood”, Psychol. Mark., 9: 347–363.
[ii] Babin, Barry J. & Hardesty, David M.
& Suter, Tracy A (2003): “Color and shopping intentions: The intervening
effect of price fairness and perceived affect”, Journal of Business Research, Volume
56, Issue 7, July 2003, Pages 541–551
[iii] Barlı, Önder & Aktan,
Mehmet & Bilgili, Bilsen & Dane,Şenol (2012): “Lighting, indoor color,
buying behavior and time spent in a store”, Color research and application,
Volume 37, Issue 6, December 2012, Pages: 465–468,
[iv] Alberts, Wouter A.
& van der Geest, Thea M. (2011):
“Color Matters: Color as Trustworthiness Cue in Web Sites”, Technical
Communication, Volume 58, Number 2, May 2011 , pp. 149-160
Kommentit
Lähetä kommentti