Tuotteen ominaisuuksien esittely: Case sanomalehtimainonta
Mainostajat pohtivat usein kysymystä siitä kuinka paljon ja
miten tuoteominaisuuksia kannattaa esitellä mainoksessa. Lienee selvää, että
jos tuote on tuntematon, on ominaisuuksien esitteleminen tärkeää. Tutullakin
tuotteella voi olla ominaisuuksia joita haluaisi esitellä. Toisaalta kuluttajaa
ärsyttää, jos häntä aliarvioidaan. Mainostaja joutuukin siis ratkaisemaan
kysymyksiä siitä pitääkö tuotetta esitellä vai ei, kuinka paljon pitäisi
esitellä ja millä tavalla. Tuotteen esittelyssä on periaatteessa kuutta
erilaista kategoriaa:
Optimaalinen markkinointistrategia riippuu siitä minkä
verran ihmiset tuntevat tuotetta jo ennestään (Smith
& Berger (1998)[1]).
Jos ei tunne tuotetta kovinkaan hyvin niin tuotteen ominaisuuksien kuvaaminen
on kaikkein olennaisinta. Niille, jotka tuntevat tuotteen hyvin kaikkein ratkaisevinta
on tuotteen hinta. Samansuuntainen tutkimustulos tulee MIRA tietopankista. Tuotteen ominaisuuksien
esittely nostaa suoramainonnan pull%, jos käyttäjät eivät entuudestaan tunne
tuotetta hyvin. Niille, jotka tuntevat tuotteen hyvin on hinta ja tarjoukset
olennaisinta. Tätä tietoa voi käyttää hyväkseen esimerkiksi sanomalehden
markkinoinnissa. Ilmestymispaikkakunnalla asuville ihmisille olennaisinta on
tuotteen hinta ja tarjoukset, koska tuotteen itsessään he tuntevat hyvin. Sitä
on luettu, vähintään työpaikan kahvihuoneessa, tuttujen luona ja kirjastossa.
Levikkialueen reuna-alueilla asuville lehti ei sen sijaan ole kovinkaan tuttu.
He saattavat tilata jotain toista lehteä tai olla kokonaan tilaamatta. Heitä
kiinnostaa lehden sisältö, esittely ja heidät pitäisi vakuuttaa siitä miksi
lehti kannattaisi tilata. Erilaistamalla markkinointia eri ryhmille saadaan
nostettua pull prosentteja.
Käyttämisen vaikutuksia on kahdenlaisia: osa on
konkreettisia etuja ja osa symbolisia. Esimerkiksi lukemalla sanomalehteä
pystyy osallistumaan keskusteluihin (konkreettinen) ja viestittämällä muille
mitä lehdestä on lukenut kertoo samalla olevansa aikaansaseuraava ihminen (symbolinen).
Mainonnan gurut sanovat, ettei tuoteominaisuudet myy mitään, vaan aina
ominaisuudet pitää vääntää eduiksi asiakkaan näkökulmasta. MIRA tietopankin tulosten
mukaan tuotteen ominaisuuksien luetteleminen sanomalehtimainonnassa on
kuitenkin tuloksellisempaa kuin asiakkaan näkökulmasta väännettyjen
tuote-etujen. Tämä saattaa toki johtua siitä, että tutkimuksessa mukana olleet
asiakasnäkökulmasta väännetyt edut olivat epäonnistuneita. Kyse voi olla irrelevanteista perusteluista: ”Lehti
edunvalvojana” tai ”Lukemalla lehteä nuorten lukutaito parantuu” eivät kosketa
kaikkia.
Osa mainoksista keskittyy selvästi tuotteen käyttäjäryhmän
markkinointiin, mainosten mukaan Dressmannin vaatteita käyttävät hyvännäköiset
hyväntuuliset ja rennot miehet. Kukapa ei haluaisi samaistua? Sanomalehden
lukijoista jopa 73% pitää tärkeänä lehden lukijakuntaan kuulumista (MIRATietopankki). Mutta miten markkinoida käyttäjäryhmää muille? Käyttäjäryhmän
markkinointi on toteutettava hienovaraisesti, sillä esimerkiksi
suosittelumainonta ei aina toimi. Chaudhuri (1996) [2] on
tutkinut sitä miten suosittelijoiden käyttäminen markkinoinnissa toimii. Hän
mittaisi mainoksista suosittelua seuraavilla muuttujilla: tyypillisten
kuluttajien määrä, suosittelijoiden määrä, tyytyväisten asiakkaiden määrä.
Lopputulos oli että suosittelu vaikutti
ristiriitaisesti, osin positiiviseen vaikutukseen osin negatiiviseen.
Tuotevertailut tilastoina tai
adjektiiveina (paras, suosituin, edullisin) saattavat toimia. Niistä minulla ei
kuitenkaan ole tutkimustietoa.
[1] Smith, Gerald E. & Berger, Paul D.
(1998): ” Different message -framing for different direct response marketing
goals: Choice versus attitude formation”, Journal of Interactive Marketing
,12(2),p.33-48, Jan 1998
[2] Chaudhuri,
Arjun (2006): Emotion and Reason in Consumer Behaviour”, p. 71-90 tai
Chaudhuri, Arjun (2006): “The effect of media product and message factors on
persuasiveness: “The role of affect and cognition”, Journal of
MarketignCommunications, 2(4), 201-218
Kommentit
Lähetä kommentti