Epäolennaisten myyntiargumenttien käyttö mainonnassa
Aina
kun myydään jotain tuotetta tai palvelua, myyjä käyttää myyntiargumentteja
myyntinsä tukena. Myyntiargumentit ovat väitteitä, joiden avulla pyritään
lisäämään myyntiä. Esimerkiksi
tuoremehua voidaan myydä sanomalla sitä terveelliseksi, edulliseksi,
hyvänmakuiseksi, täysmehuksi yms. Usein ajatellaan, että mitä enemmän
myyntiargumentteja keksitään sitä paremmin myynti käy. Asia ei ole ihan niin.
Nimittäin osa myyntiargumenteista voikin kääntyä itseään vastaan, jos kuluttaja
kokee ne liian epärelevanteiksi. Vaikka epärelevanttien argumenttien luulisi
olevan, no, epärelevantteja Simonsonin & Nowlisin tutkimuksen (1993)[1]
mukaan näin ei ole. Itse asiassa epärelevanttien argumenttien vaikutus
on negatiivinen. Jos siis ystäväsi suosittelee sinulle jäätelöä, koska se on
Kosher-ruokavalioon sopiva ja sinä et ole juutalainen, saatat jättää jäätelön
ostamatta tämän takia. Toisaalta kääntäen, jos jotain vaihtoehtoja vastaan on
olemassa vain irrelevantteja argumentteja saatat päätyä hankkimaan juuri sen
tuotteen.
Esimerkkejä epäolennaisten myyntiargumenttien torjuvasta vaikutuksesta
Omasta
kulutuskäyttäytymisestä löytyy vaikka millä mitalla esimerkkejä siitä, miten
epärelevantit myyntiargumentit ovat saaneet minut vakuuttumaan siitä, etten
osta tuotetta:
-
Aikakauslehtiä
myydään usein lähinnä kylkiäisillä. Ne ei aina kolahda. En halua Nokian
peruspuhelinta tai tuollaisia hopeakoruja. Enkä siis voi ostaa lehteäkään,
koska ostaisin vääristä syistä.
Forever-kuntoklubi
myy argumentilla ”Meillä onnistut”, jos siis menen sinne annan signaalin, etten
yleensä oikein onnistu pyrkimyksissäni. En halua antaa tuota signaalia, enkä
siis mene.
Kosmetiikkaa
myydään usein ihan ihme argumenteilla. En tahdo millään kehdata ostaa mitä
anti-wrinkle tuotetta. Niiden ostaminen viestittää mielestäni, että ensinnäkin
en ole enää nuori ja että kasvoissani on jokin ongelma. ”Piirteitä muokkaava lifting-voide” jää myös
kauppaan.
Simonson
et al. (1994)[2] osoittivat tutkimuksessaan, että lisäämällä
irrelevantteja argumentteja pienennetään kysyntää. Esimerkiksi lisäämällä
kakkutaikinan kaupanpäälliseksi alennuskupongin keräilylautaseen ostohalukkuus
laski. Samoin, jos ostamalla filmin, saisi golf sateenvarjon edullisempaan hintaan.
Jonkin aiheeseen etäisesti liittyvän lehden antaminen kaupanpäälle laski
ostohalukkuutta noin 12%. Myös lisäominaisuuden (näyttää ajan kahdella eri
aikavyöhykkeellä) lisääminen rannekelloon laski ostohalukkuutta noin 12%:lla.
Katso Simonson et al. (1994) artikkeli markkinoinnissa käytetyistä ja
tuotteisiin liitetyistä irrelevanteista argumenteista ja niiden vaikutuksesta
kysyntään tästä.
Miksi epäolennaiset myyntiargumentit toimivat itseään vastaan
Syyt
siihen miksi epärelevantit argumentit toimivat itseään vastaan (ideat Simonson
& Nowlis (1993) mukaan ja otsikointi oma):
- Epärelevantti argumentti kertoo tuotteen huonoudesta. Jos on ainoastaan epärelevantteja argumentteja tarjolla, ihmiset päättelevät tuotteen olevan huono. Hyvien argumenttien puuttuminen indikoi siis hyvien ominaisuuksien puuttumista. (Argumentin epärelevanttius on indikaattori tuotteen huonoudelle)
- Epärelevantti argumentti antaa signaalin väärästä ostomotiivista ja persoonasta. Ihmiset tietävät muiden arvioivan heitä heidän tekemiensä valintojen perusteella. Jos valitsee jonkin tuotteen, minkä muut valitsevat tyypillisesti itselle epärelevantista syystä, alkaa pelkäämään, että muut ajattelevat ihmisen olevan samanlainen kuin muut (esim. Kosher). Tuotevalinta antaa siis väärän signaalin persoonallisuudesta ja arvoista. Ihmiset ovat haluttomia valitsemaan sellaisia tuotteita, joihin toisilla ihmisillä on paremmat syyt.
- Epärelevantti argumentti tarkoittaa, ettei tuote ole tarkoitettu minulle. Jos toinen ihminen valitsee tuotteen niin erilaisista syistä kuin minulla on tämä tarkoittaa, että hän on todella erilainen kuin minä. Erilaisten ihmisten pitäisi tehdä erilaisia valintoja.
- Epärelevantit myyntiargumentit aiheuttavat mainonnan vastareaktiota, reactancea. Katso lisää tästä.
Kannattaa
siis miettiä tarkkaan millaisia markkinointiargumentteja esittää, jos ne
tuntuvat ihmisistä epärelevanteilta, ne toimivat itseään vastaan. Markkinoijan
kannalta ongelmallista on, että tietyt argumentit toimivat tietyille ihmisille
ja toiset taas toisille. Miten siis tasapainoilla sen välillä, että puhuttelee
tarpeeksi montaa kohderyhmää ja toisaalta ei torju potentiaalisia ostajia
kohderyhmäargumenteilla.
[1] Simonson,
Itamar & Nowlis, Stephen M. & Simonson, Yael (1993): “The effect of
irrelevant preference arguments on consumer choice”, Journal of Consumer
Psychology ,2(3),p.287, Jan 1993
[2] Simonson, Itamar & Ziv Carmon, & Sue O'Curry (1994), "Experimental
Evidence on the Negative Effect of Product Features & Sales Promotions on
Brand Choice," Marketing Science, 13 (Winter), pp. 23-40.
Tuo olisi hyvä, että mainostetaan joka puolella. Meidän tuttava on avaamassa omaa kahvilaa, ja miettii jo mainoslaitteita. Toki myös sosiaalisessa mediassa aikoo mainostaa. Ilmeisesti näihin mainoslaitteisiin tarvitsee myös kiinteistön omistajan luvan, mikäli olen oikeassa? https://www.slamcon.fi/palvelut/mainoskyltit
VastaaPoista