Mainonnan huomaaminen - mitä ihmisten huomiokyvystä tiedetään
Mitä huomiokyvystä tiedetään
Mainoksen huomaaminen on luonnollisesti välttämätöntä, jotta
mainoksella voisi olla mitään vaikutusta. Emme huomaa läheskään kaikkia
mainoksia, mikä inhimillisesti ajatellen on hyvä asia, kun ottaa huomioon
mainosten lukumäärän. Vieressä oleva kuvio
kokoaa yhteen ihmisten huomiokyvyn ominaisuuksia.
Huomiokyky on
rajallinen resurssi; kun huomaamme yhden asian emme huomaa samaan aikaan
muuta. Harry Beckwith (2011)[1] sanoo,
että me emme pysty tekemään montaa asiaa yhtä aikaa, me vain yritämme. ”We do
not multitask, we multitry”. Hän tosin tarkentaa, että saatamme kyllä
fyysisesti puuhata yhtä ja toista, mutta aivomme eivät pysty käsittelemään kuin
yhtä asiaa kerrallaan. Mitä enemmän teemme, sitä vähemmän huomaamme.
Tutkimusten mukaan (John Lynch & Thomas Scrull (1982)[2]) ihminen voi
prosessoida kerrallaan 4-6 asiaa. Tämä johtaa asioiden huomaamiseen sarjoittain. Mainoksessa voidaan kiinnittää
huomiota kuvaan, otsikkoon, ääneen tai johonkin muuhun asiaan ensin, sitten
huomataan muita elementtejä. Myös Anne
Treisman & Garry Gelade (1980)[3]
ovat huomanneet tutkimuksissaan, että ihmiset kiinnittivät huomiota vuorotellen
kuhunkin mainoksen kohtaan (virikkeeseen).
Huomiokyky on siis rajallinen ja sarjoittainen. Lisäksi
huomaamisemme taso vaihtelee eli huomaamisen
intensiivisyys vaihtelee (Lynch & Scrull (1982)[4]). Esimerkiksi kotona
ollessamme huomaamme yleensä hyvin, jos joku astuu huoneeseen, jossa me olemme.
Mutta jos huoneeseen astuja on meille vieras ja yllättävä, kiinnitämme häneen
todennäköisesti aika paljon enemmän huomiota kuin jos perheenjäsen astuu
huoneeseen. Me emme siis
kiinnitä kaikkiin asioihin yhtä paljon huomiota, jotkut asiat huomaamme hyvin, jotkut
huonosti ja toisia emme lainkaan.
Koska emme voi
kiinnittää huomiota kaikkeen, ihmiset ovat oppivat kiinnittämään huomiota vain
olennaisen tuntuisiin asioihin ja jättämään huomiotta epärelevantit asiat. Huomaaminen on siis valikoivaa, joskaan
ei välttämättä kovin tietoisesti ohjattua. Ihmiset ovat oppineet tulkitsemaan
vihjeitä ja kiinnittämään huomiotaan niihin perustuen.
Millaisia asioita huomataan parhaiten?
Koska ihmisten huomiokyky on
rajallista, sarjoittaista, vaihtelevaa ja valikoivaa, mainostajan ei ole
kovinkaan helppoa kiinnittää kuluttajan huomiota mainoksellaan. Joitain yleisiä
lainalaisuuksia kuitenkin tiedetään ja näitä mainostajat paljon käyttävätkin.
Esittelen seuraavaksi kolme teoriaa siitä, mitä asioita kuluttajat huomaavat ja
mitä eivät.
Emme huomaa tuttua asiaa -teoria
Kun johonkin tottuu,
sitä ei enää huomaa. Esimerkiksi meren rannalle mennessä ihminen huomaa sen
tuoksun, kuulee aaltojen äänen ja lokkien kirkunan. Kun rannalla on viettänyt
useita tunteja, ei näihin asioihin enää kiinnitä huomiota. Psykologian termi on
perceptual adaptation. Se tarkoittaa,
että aivot sopeutuvat häiriöön (liikkeeseen, kuvaan tai ääneen) niin hyvin,
ettei sitä enää edes huomaa. Monet ihmiset tunnistavat myös ilmiön, että joskus
kotona ei enää muista mitä reittiä tuli töistä kotiin tänään. Myöskään
mainoksia ei enää huomaa, jos ne toistuvat aina vaan samanlaisina. Mainonnassa
toisto lisää merkittävästi mainonnan tehoa vain tiettyyn pisteeseen saakka. Rik
Pieters et al (1999)[5]
ovat tutkineet kuluttajien suhdetta printtimainoksiin silmänliiketutkimuksen
avulla. Heidän huomioidensa mukaan, se aika minkä kuluttajat kiinnittävät
huomiota mainoksiin, laskee selvästi, kun mainontaa toistetaan.
Odottamattomat asiat kiinnittävät huomion – teoria
Uusi tai odottamaton informaatio kiinnittää
huomiomme, prosessoimme sitä tarkemmin ja muistamme sen paremmin kuin
ennakoitavissa olleen yllätyksettömän tiedon. Von Restorff (1933) on havainnut,
että miltei mikä tahansa keino, mikä lisää uutuuden tuntua tai
yllätyksellisyyttä tuotteeseen tai viestiin, vaikuttaa siihen, että se
muistetaan paremmin. Tämä ilmiö on sittemmin todistettu useissa tutkimuksissa
ja sitä sanotaan “von Restorff”-ilmiöksi. Koska
odottamattomuutta tai uutuusarvoa on hyvin vaikeaa saavuttaa, Michael Goldhaberin
mukaan (1997)[6] onnistunut markkinointi perustuu
omaperäisyydelle (originality) tai ainakin sen jäljitelmälle. Tämän ilmiön
takia näemme mainoksissa yllättäviä yhdistelmiä, kuten tässä alla olevassa
mainoksessa missä on yhdistetty autotalli ja Guggenheim. Mainos on ainakin
omaperäinen. Tämä helmi löytyi Porin Kaanaasta.
Eniten huomiota kiinnittävät asiat vievät kaiken huomion –teoria
Kaikkein poikkeavimmat ilmiöt ja asiat näyttävät vievän
kaiken huomiomme (Shelley Taylor
and Susan Fiske (1978)[7]). Mainostajat pyrkivätkin
luomaan erottuvia mainoksia, jotta ne huomattaisiin. Tässä on ylilyöntien
vaara: voi nimittäin käydä niin, että mainoksesta muistetaan vain se outo ja
erotteleva asia. Tämän takia julkkisten käyttö mainonnassa on riskipeliä: julkkis
kyllä kiinnittää huomiota, mutta voi olla ettei mainoksesta sitten muuta
muistetakaan. Julkkikset eivät kuitenkaan ole ainoa asia, millä mainonnassa
pyritään erottautumaan. Joskus tämä onnistuu, joskus ei. Esimerkiksi Jeld-Wen ovimainoksesta jäi nuo oudot naiset mieleeni, joita en todellakaan
haluaisi kotirauhaani häiritsemään. Ovet, ilman noita naisia, voivat sinänsä olla
ihan hyviä.
Huomattava kampanja
Mainonnan huomaamiseen siis auttaa, jos mainoksessa on
jotain uutta ja yllättävää, mutta ei liian outoa. Mainoksen huomaamisen tutkimistavoista
voi lukea lisää tästä. Mainosalan ihmisillä on eriäviä mielipiteitä
siitä, kuinka paljon informaatiota tai elementtejä mainoksessa tulisi olla. Jos
mainoksessa on paljon asiaa tai elementtejä sen tutkimiseen menee enemmän
aikaa. On osoitettu, että mitä kauemmin aikaa ihmiset viettävät mainoksen
parissa, sitä todennäköisemmin he ostavat. Toisaalta, jos mainoksessa on liikaa
asiaa tai elementtejä, se voi torjua osan asiakkaista ja pääasia saattaa hukkua
sälään. Jos haluat laittaa mainokseesi paljon elementtejä, järjestele se
loogisesti niin, että houkuttelet ihmiset huomaamaan oikeat asiat oikeassa
järjestyksessä. Mainoksen elementteihin palaamme vielä moneen kertaan tässä
blogissa.
Kiinnostavia aiheeseen liittyviä kirjoja:
Beckwith, Harry: Unthinking
Davenport, Thomas: Attention economy
Kukral, Jim: Attention! This book will make you money: How to use attention-getting online marketing to increase your revenue
Wedel, Michel: Visual Marketing: From attention to action
Tekstin lähteet:
Beckwith, Harry: Unthinking
Davenport, Thomas: Attention economy
Kukral, Jim: Attention! This book will make you money: How to use attention-getting online marketing to increase your revenue
Wedel, Michel: Visual Marketing: From attention to action
Tekstin lähteet:
[1] Beckwith, Harry (2011): ”Unthinking
– The suprising forces behind what we buy”
[2] Lynch,
John G. & Srull, Thomas K. (1982): “Memory and Attentional Factors in
Consumer Choice: Concepts and Research Methods”, Journal of Consumer
Research Jun82, Vol. 9 Issue 1, p18-37
[3] Treisman,
Anne M. & Gelade, Garry (1980): “A feature-integration theory of
attention”, Cognitive Psychology, Volume 12, Issue 1, January 1980, Pages
97–136
[4] Lynch,
John G. & Srull, Thomas K. (1982): “Memory and Attentional Factors in
Consumer Choice: Concepts and Research Methods”, Journal of Consumer
Research Jun82, Vol. 9 Issue 1, p18-37
[5] Pieters, Rik & Rosbergen,
Edward & Wedel, Michel (1999): ” Visual Attention to Repeated Print
Advertising: A Test of Scanpath Theory”, Journal of Marketing Research, Vol.
36, No. 4 (Nov., 1999), pp. 424-438
[6] Goldhaber,
Michael. H. (1997): "The attention economy and the net",
First Monday, Volume 2, Number 4 - 7 April
1997
[7] Taylor,
Shelley E., and Susan T. Fiske. "Salience, attention, and attribution: Top
of the head phenomena." Advances in experimental social psychology
11 (1978): 249-288.
Kommentit
Lähetä kommentti