Kannattava tapahtumamarkkinointi - analyysi vaalitapahtumien tehosta
Ulkopuolisen on vaikeaa arvioida erilaisten tapahtumien
onnistumista. Onnistumiseen vaikuttavat olennaisesti tavoitteet ja niitä ei
välttämättä ulkopuolisilla olekaan tiedossa. Tästä syystä vaalit ovat
herkullinen tutkimuskohde, koska kaikkien puolueiden ja ehdokkaiden
ykköstavoite on selvillä: jokainen haluaa ääniä. Vaikka osa ehdokkaista ei pidä
omaa valituksi tulemistaan todennäköisenä, he haluavat kerätä puolueelleen
ääniä ja keskustella ihmisten kanssa tärkeinä pitämistään asioista
(keskustelujen tulos mitataan myös äänimäärillä). On siis melko yksinkertaista
mitata vaalitapahtumien onnistumista: onnistunut tapahtuma kerää ehdokkaalle
tai puolueelle paljon ääniä.
Vaikka tapahtumamarkkinointi on toki vain pieni osa
ehdokkaiden ja puolueiden markkinoinnista, voidaan tarkastella miten pelkästään
se vaikuttaa äänimääriin. Otin tutkimuskohteeksi asuinalueeni Keski-Uusimaan
ehdokkaat, tapahtumat ja äänimäärät. Tapahtumat valitsin sillä perusteella,
että niistä on ilmoitettu joko alueen valtalehdessä Keski-Uusimaassa tai alueen
suurimmassa ilmaisjakelulehdessä Tuusulanjärven Viikkouutisissa. Vaikka
tapahtumia oli varmaan paljon enemmän, ei analyysissä ole mukana tapahtumia,
joita ei mainostettu suurelle yleisölle perinteisessä mediassa etukäteen. (Onko
sellainen edes tapahtumamarkkinointia, mistä kukaan ei tiedä?) Vaalitapahtumia,
joista ilmoitettiin lehdessä etukäteen, oli Keski-Uudellamaalla 88 kpl. Vaalitapahtumia
oli kahdenlaisia; osa oli selkeästi ehdokkaan tai ehdokkaiden tapahtumia ja osa
puolueen tapahtumia. Tässä on määritelty puolueiden vaalitapahtumiksi kaikki
sen tai sen ehdokkaiden tapahtumat. Tässä analyysissä ei ole väliä sillä kuka
ilmoituksen maksoi, vain sillä miltä se vaikutti yleisön silmissä. Keski-Uusimaan
alueella on kolme kuntaa: Kerava, Järvenpää ja Tuusula.
Tapahtumien lukumäärällä on selvä suhde saatuihin
äänimääriin. Puolueeseen liitettyjen vaalitilaisuuksien lukumäärä korreloi
selvästi saatujen äänien kanssa (0,85). Katso
alla oleva kuvio:
Myös vaalitilaisuuksien laadulla on merkitystä. Annoin
tapahtumille laatupisteitä sen mukaan oliko siellä jotain muuta ohjelmaa kuin
ehdokkaan pällistelyä. Jos oli alustus jostain aiheesta tai joku julkkis mukana
tapahtumassa tapahtuma sai yhden pisteen. Niinikään sisällä pidetyt tapahtumat
saivat pisteen ja tapahtumat, joissa oli tarjoilua. Näillä kolmella mittarilla
laadukkaimmat tapahtumat olivat Kokoomuksella. Jos vertailee
ex-hallituskumppanien SDP:n ja Kokoomuksen ehdokkaiden vaalitilaisuuksia,
huomaa että molemmilla puolueilla oli noin neljänneksessä tapahtumista
tarjoilua. Kokoomuksella oli tarjolla kahvia tai lohikeittoa ja SDP:llä kahvia,
soppatykkiä tai makkaraa. Eroa tulee siitä, että Kokoomuksen tilaisuudet olivat
enimmäkseen sisätiloissa (52%). SDP:n tilaisuuksista sisällä järjestettiin vain
11%. Tällä tavalla laskettuna vaalitilaisuuksien laatu korreloi selvästi
äänimäärien kanssa (0,78).
Eli siis
tiivistettynä: Tapahtumamarkkinointi kannattaa vaaleissa! Mitä enemmän ja laadukkaampia
tapahtumia järjestät, sitä enemmän ääniä saat.
PS. Vielä ehdit osallistumaan ”Tapahtuman tavoitteet,
mittarit ja mittaaminen” – koulutukseen 8.5.2015 Helsingissä. Koulutuksessa käydään läpi miten tapahtumille
asetetaan tavoitteita ja miten näiden tavoitteiden toteutumista voidaan mitata.
Opit järjestämään tehokkaita tapahtumia! Lisätietoja tästä: http://www.miratio.fi/koulutustapahtum.html
Kommentit
Lähetä kommentti