Kohtaako yleisön ja tapahtuman järjestäjän tavoitteet tapahtumamarkkinoinnissa?
Tapahtuman järjestäjillä on monenlaisia tavoitteita, mitkä
usein liittyvät tunnettuuden kasvattamiseen, brändin muovaamiseen tai myynnin
kasvattamiseen. Osa tapahtumista tähtää asiakas- ja kumppanuussuhteiden
luomiseen ja osa henkilökunnan hyvinvointiin. Joitain tapahtumia järjestetään,
koska halutaan ajaa jotain asiaa tai kouluttaa ihmisiä. Vaikka tapahtuman
järjestäjän tavoitteita on helppo mitata monenlaisilla mittareilla[i], ei aina
huomata, että yleisön (tapahtuman osallistujien) tavoitteet usein poikkeavat
radikaalisti järjestäjien tavoitteista.
Esimerkiksi puhuessani koulutusyritysten kanssa minulle on selvinnyt, että
useat koulutuksiin osallistujat eivät välttämättä olekaan siellä oppiakseen
uusia asioita, vaan koska heidän työnantajansa on käskenyt heidät sinne tai he
haluavat todistuksen, jonka avulla voivat osoittaa kouluttautuneensa.
Seurasin kiinnostuneena vaalitapahtumia Keski-Uudellamaalla.
Olettaisin, että puolueilla ja ehdokkailla oli kahdenlaisia tavoitteita
tapahtumia järjestäessään: saada ääniä ehdokkaalle tai puolueelle ja edistää
ehdokkaan tai puolueen ajamaan asiaa. Vaalitapahtumia markkinoitiin sanomalehti
Keski-Uusimaassa aktiivisesti. Viimeisen
kuukauden aikana ennen vaaleja ilmoituksia oli yhteensä 88 kpl.
Tapahtumamarkkinointi oli sikäli onnistunutta, että tapahtumien lukumäärä ja
ehdokkaan saama äänimäärä korreloivat selkeästi 0,83 ja vieläkin selvemmin puolueen äänimäärä
ja vaalitilaisuuksien lukumäärä (0,86).
Tapahtumia markkinointiin lähinnä seuraavan tyyppisillä argumenteilla ”Ehdokas tavattavissa” tai ”Tule tapaamaan ehdokasta/ehdokkaita”. Näitä oli 50% ilmoituksista. Esimerkiksi Haglundin ja Kaikkosen mainokset olivat tämäntyyppisiä (esimerkit yllä). Seuraavaksi suosituin markkinointiargumenttityyppi oli ”Tule keskustelemaan/juttelemaan tai tenttaamaan” (26%). Tästä kategoriasta esimerkkinä on Alpo Rusin mainos, jossa kutsutaan ”keskustelemaan ajankohtaisesta ulkopolitiikasta”. Osa tapahtumista (7%) oli ohjelmallisia, joissa oli joku alustamassa jostain aiheesta ja sen jälkeen keskustelua. Näitä markkinointiin tyyliin ”Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan”. Pienessä määrässä vaalitapahtumia (8%) kutsuttiin äänestäjiä kahville ”Tule kahville” ilman mitään keskustelu- tai kuunteluvelvoitteita. Eero Lehdellä oli lukuisia ohjelmallisia kahvilahetkiä, joista esimerkkinä yksi mainos.
Äänestäjillä on myös tavoitteita vaalitapahtumien
suhteen. Heidän tärkein tavoitteensa on valita puolue ja ehdokas, jota aikovat
äänestää. Osa miettii sitäkin äänestäisikö vai ei. Osa varmaan haluaa saada
mielipiteensä potentiaalisille päättäjille sanottua, mutta luulisin että suurin osa äänestäjistä kokee olonsa
äärimmäisen epämukavaksi kun kutsutaan keskustelemaan ministerien,
kansanedustajien tai sellaiseksi pyrkivien kanssa. Kuinka moni oikeastaan kokee
olevansa kompetentti keskustelemaan Alpo Rusin kanssa ajankohtaisesta
ulkopolitiikasta? Se, että joku ehdokas on tavattavissa, haiskahtaa jotenkin
arrogantilta: Nyt saa kansa tulla tapaamaan. Tämä oli varmaan tahatonta, mutta
ei se äänestäjän kannalta kovin houkuttelevalta tunnu. Kuinka moni haluaa mennä
museoon, vain koska Haglund vierailee siellä samaan aikaan? On toki kiva, että
Antti (Kaikkonen) on ollut tavattavissa lauantaina 11.4. Osa äänestäjistä toki haluaa käydä vain tapaamassa kuuluisia ihmisiä. Tekemäni Eduskuntavaalit 2015- tutkimuksen mukaan 30%
äänestäjistä äänestää ehdokasta jonka on tavannut joskus.
Joidenkin tapahtumien markkinointi on ontunut aika pahasti.
Esimerkiksi Jukka Lehtimäki Pukkilasta ei ole ehkä ajatellut ihan loppuun asti
ilmoituksensa otsikkoa ”Takaisin
todellisuuteen”. Haluatko sinä samaistua ihmisiin, jotka eivät oikein ole
olleet kiinni todellisuudessa? Keravan Prismalla olisi voinut kokoontua muiden
samanmielisten kanssa vaaleja edeltävänä lauantaina.
Kun äänestäjä valitsee osallistuuko hän vaalitapahtumaan vai
ei hän pohtii osallistumisensa hyötyjä ja haittoja. Hyötypuolella painaa
äänestyspäätöksen mahdollinen helpottuminen, kiinnostavien ehdokkaiden
tapaaminen, muiden paikallaolijoiden tapaaminen, kiinnostava ohjelma ja
ilmaiset tarjoilut. Mahdollisia haittoja on tapahtumaan osallistumiseen kuluva
aika ja vaiva. Lisäksi haittana on mahdolliset psykologiset ja sosiaaliset
kustannukset. Osallistumalla tapahtumaan samaistuu sekä ehdokkaaseen, että
muihin paikallaolijoihin. Tapahtumissa, joissa pitää keskustella ja sanoa
jotain järkevää on nolaantumisen riski. Osallistujille kiinnostavimpia lienevät
tapahtumat, joissa voi tarkkailla etäältä tilannetta, esimerkiksi ”Tule
vaalikahville”-tyyppiset tapahtumat. Mahdollisesti äänestäjä voi osallistua keskusteluun halutessaan ja jos keksii jotain järkevää sanottavaa, mutta hänen ei ole pakko. Uskon,
että ottamalla äänestäjien osallistumismotiivit huomioon olisi vaalitapahtumiin
saatu paljon enemmän osallistujia. Keski-Uudenmaan alueen vaalitapahtumien
järjestäjistä Eero Lehti on oivaltanut asian parhaimmin.
Tapahtumaa suunniteltaessa ja sen tavoitteita asettaessa
olisi hyvä pohtia monen eri tahon tavoitteita. Miksi tapahtuma järjestetään?
Miksi tapahtumaa järjestävät ihmiset osallistuvat tapahtuman järjestämiseen?
Millainen tapahtuma on yhteistyökumppaneille? Osallistujille? Millaisena
tapahtuma näyttäytyy ”suurelle yleisölle”, joka ei ole tapahtumassa paikalla,
mutta näkee siitä ilmoituksen etukäteen tai kuulee jälkikäteen? Nämä erilaiset
tavoitteet on koottu alla olevaan kuvioon:
[i] Vielä
ehdit osallistumaan ”Tapahtuman tavoitteet, mittarit ja mittaaminen” –
koulutukseen 8.5.2015 Helsingissä. Koulutuksessa käydään läpi miten
tapahtumille asetetaan tavoitteita ja miten näiden tavoitteiden toteutumista
voidaan mitata. Opit järjestämään tehokkaita tapahtumia! Lisätietoja tästä:
http://www.miratio.fi/koulutustapahtum.html
Kommentit
Lähetä kommentti